Ett standardverk om konservatism
Publicerad i Contextus #4/98
av: Johan Andersson Sundeen
Bland annat avsaknaden av systematiska teoribyggen har fått en rad forskare att hävda att konservatismen
mer bör förstås som en metod än som en substantiell uppsättning uppfattningar. Eftersom konservativa föreställningar
artikuleras som svar på specifika händelser, så skulle det inte finnas mycket som förbinder dessa
manifestationer med varandra. Jerry Z Muller menar, och visar, emellertid att detta är att underskatta förekomsten
av sammanhållande element.
I en liten blänkare på Svenska Dagbladets kultursida
härförleden stod att läsa att en ny konservatism
tar till orda. Upprinnelsen till detta
påstående var ett seminarium på Södertörns
högskola om högern och 68-vågen. SvD:s Anders
Björnsson hade varit på plats och ett anförande av
idéhistorikern Jonas de Geer fick honom att dra slutsatsen
att ett ung generation är i färd med att återuppväcka
ett konservativa idéarv som det mången
gång lysts frid över. Det pånyttfödda intresse för konservatismen
som Björnssons ruta är ett, låt vara blygsamt,
tecken på utgör utgångspunkten för en av professor
Jerry Z Muller sammanställd och kommenterad
textantologi. Boken bär den adekvata men något
torftiga titeln Conservatism: An anthology of social and
political thought from David Hume to the present.
Som författaren själv konstaterar föreligger det
ett stort behov av att belysa konservatismens historia.
Medan det skrivits åtskilliga hyllmeter om liberalism,
för att inte tala om socialism, så är bristen på
tillförlitlig facklitteratur om den konservativa
idéströmningens historia iögonfallande. Mullers bok
är ett välkommet försök att göra luckan något mindre.
Bakom sig har författaren bland annat en fallstudie
av den lockelse som totalitära lösningar på
modernitetens problem utövade på åtskilliga intellektuella
under 1900-talets första hälft – The other God
that failed: Hans Freyer and the deradicalization of german
conservatism. Detta arbete åberopas ofta inom
det växande forskningsfält som studerar radikal konservatism
och har givit viktiga bidrag till den intellektuella
biografins renässans inom humanvetenskapen.
Sett till omfånget så ligger tyngpunkten i Mullers
senaste bok på källtexterna. Hans eget bidrag består
av en inledande diskussion om vad konservatism är,
ett summerande slutord samt korta introduktioner
till respektive källtext. Naturligt nog kommer min
recensionsessä i första hand att kretsa kring Mullers
försök till att bestämma konservatismens natur. Något
kort bör emellertid först sägas om urvalet av texter.
Detta material presenteras på en gång kronologiskt
och tematiskt, det vill säga Muller rör sig, om
inte spikrakt, så dock framåt i tiden och grupperar
samtidigt materialet under tematiska rubriker såsom
”The critique of revolution” och ”The critique of
rationalism”.
Urvalet har tyvärr fått en anglosaschisk slagsida,
i vart fall för den sentida konservatismens del. Genom
texter av Möser, de Maistre och de Bonald är de
germanska och latinska kulturkretsarna hjälpligt beaktade
i de äldre tidsskedena. Går vi längre fram i
historien blir den germanska representationen skral
i förhållande till den uppmärksamhet som ägnas tänkare
i brittisk och amerikansk miljö, allt medan den
franska konservatismen helt försvinner ur bilden.
Givet den anglosachsiska dominansen går det att något
förvåna sig över att inte fler välkända förgrundsgestalter
för den amerikanska nykonservatismen beretts
plats. Namn som Russel Kirk, Robert Nisbet och
Daniel Bell saknas sålunda. Den store europeiske
socialkonservative profilen Benjamin Disraeli borde
väl också ha skänkts utrymme. Att göra ett adekvat
urval är nu ingen enkel sak och det går att invända
mot varje tänkbart tillvägagångssätt. En sammanställning
av det aktuella slaget kan heller aldrig ersätta
det egna botaniserandet bland originalskrifter. Av
större intresse än att rada upp invändningar mot
antologins sammansättning är att disktuera det förhållningssätt
till konservatismen som kommer till
uttryck i Mullers inledande och avslutande bidrag.
Svårfångad kärna
Idéhistorikern Anders Frenander karakteriserar i sin
nyligen framlagda avhandling Debattens vågor ideologier
som flytande entiteter bestående av dels en svårersättlig
kärna, dels av en serie föreställningar som
låter sig förändras eller rent av bytas ut i takt med
tidens växlingar. Kanske är konservatismens kärna
mer svårfångad än liberalismens och socialismens.
Detta då det konservativa politiska tänkandet i högre
grad än vad som är fallet med systematiska ideologier
tenderat att vara kontextbundet. Som bland
andra Russel Kirk påpekat står abstrakta teoribyggen
i strid med konservatismens natur. Tankeströmningens
idéer har företrädesvis artikulerats som svar på
enstaka historiska händelser. Till bilden hör också
att konservativa tänkare och agitatorer gärna låter
sin argumentation präglas av exempel från den specifika
geografiska miljön och nationella historien. Det
finns i konservatismen inbyggt ett mått av relativism
i så måtto, att institutioner ofta anses få sitt värde
genom att ha framvuxit/skapats i viktiga avseenden
unika sammanhang.
Bland annat avsaknaden av systematiska teoribyggen
har fått en rad forskare att hävda att konservatismen
mer bör förstås som en metod än som en
substantiell uppsättning uppfattningar. Eftersom
konservativa föreställningar artikuleras som svar på
specifika händelser, så skulle det inte finnas mycket
som förbinder dessa manifestationer med varandra.
Muller menar, och visar, emellertid att detta är
att underskatta förekomsten av sammanhållande element.
Han säger sig vilja undvika två ofta förekommande
ytterlighetspositioner i studiet av konservatism,
att antingen betrakta ideologin som ett försvar
för ett antal specificerade institutioner (”tronen, altaret
och svärdet”) eller som ett uttryck för
bevarandesträvanden i största allmänhet. Den gyllene
medelväg som Muller anser sig ha funnit består i att
fånga konservatismen med hjälp av ett antal över tid
och rum förenande föreställningar, argument, teman
och metaforer. Tillvägagångssättet påminner om
Russel Kirks i inledning till The Conservative Mind,
där sex konservativa fundament lyfts fram. Mullers
genomgång är dock mera genomarbetad. Rörande de
konservativa trådar som plägat sätta sin färg på i nationella
och historiska kontexter sammanbundna
vävnader betonar Muller att: ”None of these are
exclusive to conservatism, nor does every
conservative analyst share them all. But it is in
conservative thought that these features occur with
the greatest frequency and in combination with one
another.”
Sju principer
Att i sin helhet spegla Mullers resonemang skulle bära
för långt. Då författarens genomgång erbjuder ett
ovanligt stimulerande perspektiv på vad konservatismens
kärna består av så finns det dock skäl att
återge ett antal i hans studie framträdande principer.
1) Människans ofullkomlighet. Med utgångspunkt
i arvssynden eller sekulära föreställningar har konservativa
tänkare gjort sig till talesmän för en pessimistisk,
alternativt realistisk, människosyn. Individen
ses som ofullkomlig och anses för sin egen och
omgivningens skull vara i stort behov av kompletteringar.
Muller framhåller den horisontella komplettering
som ges av förpliktigande möten med medmänniskorna,
då särskilt inom ramen för varaktiga
gemenskaper. Till detta bör tilläggas att religiösa
konservativa också pekar på behovet av en vertikal
komplettering, där gudstron tänks verka
personlighetsdanande. Denna människosyn leder till
skepsis mot emancipatoriska projekt.
2) Kunskapsteoretisk moderation. Mullers andra
punkt ansluter till den första. Företrädare för konservatismen
har genomgående uttryckt reservationer
mot en långtgående förnuftstro, samt fruktat för en
social och politisk aktivism i fotspåren härav. Samhället
betraktas som alltför sammansatt för att låta
sig planeras och styras med utgångspunkt i teoretiska
skrivbordsritningar. Detta synsätt leder till skepsis
mot institutionellt nyskapande.
Insikten om människans brister föranleder också
en avvaktande, för att inte säga kritisk, attityd till
storslagna politiska konstruktioner och till synsätt
som ser människan som härskare, snarare än som
förvaltare. En aktuell illustration till den första typen
av försiktighet ges av många konservativas tvekan
inför den europeiska valutaunionen, ett projekt
utan vederbörlig hänsyn tagen till politiska, ekonomiska
och kulturella traditioner samt till skilda strukturella
förutsättningar. Uppfattningen att människan
skall förvalta naturens rikedomar, och inte uppträda
som vore hon jordens härskare, leder till avståndstagande
från kraftiga ingrepp i miljön samt motstånd
mot avancerad manipulation av djur- och växtarter.
Dagens industriella jordbruk och djurhållning kan
med fördel ses som uttryck för den moderna människans
brist på insikt om sina egna begränsningar,
såväl moraliskt som kognitivt.
3) Institutioner. Till skillnad från den form av radikal
liberalism som ser institutioner som hämmande
begränsningar på den individuella utvecklingen, fäster
konservatismen vikt vid institutioner, i bemärkelsen
sociala formationer, med sina, som Muller
uttrycker det, egna regler, normer, belöningar och
sanktioner. Med institutionerna förknippas värden
som auktoritet och förpliktelser, och inordning i dem
anses ge tillgång till meningsbärande sammanhang.
Inom institutionerna, då i första hand familjen och
kyrkan, erbjuds möjlighet till ovan nämnda kompletteringar.
Genom varaktiga och ömsesidiga förpliktelser
i närmiljön kan människan nå en bit på vägen
mot sitt sanna jag. Det är därför självklart för konservativa
att slå vakt om äktenskapet. Giftermålet är
frivilligt men inte dess plikter, för att citera Burke.
4) Den fjärde punkten hos Muller berör seder,
vanor och fördomar. Författaren pekar här på den vikt
som fästs vid att människor följer från generation
till generation överförda uppfattningar om rätt och
fel. Dessa moraliska värden traderas bäst genom socialisation
inom ramarna för institutionerna och låter
sig inte ersättas av rationellt grundade föreställningar.
5) Historisk förankring och partikularism. Som flera
gånger antytts betonas genomgående den historiska
utvecklingens betydelse. Muller framhåller att en
institutions överlevnad genom tidevarven betraktas
som ett bevis för dennas lämplighet. Författaren betonar
att konservativa inte sätter likhetstecken mellan
att en institution, eller ett ekonomiskt system
eller en författningspolitisk lösning, fungerar väl i
ett land och att den är universellt tillämpbar. När
liberaler och socialister når ett lyriskt stämningsläge
med hjälp av rörelsens metafor, vill konservativa
gärna framhålla platsens betydelse. Den enskilde liksom
släktet lever i rummet. Hon präglas av hemmet,
bygden, provinsen och landet, men även av kontinenten.
6) Avståndstagande till kontraktsmässiga relationer.
Både med avseende på människornas direkta relationer
till varandra och med avseende på individens förhållande
till samhällshelheten avvisar konservativ
idétradition kontraktsmässiga synsätt. Samhället anses
föregå den civiliserade människan, inte tvärtom.
Att individen har att iakttaga plikt, inte bara kräva
rätt är ett lika framträdande som genomgående tema
i konservativ argumentation.
Det kan här parantetiskt noteras att Muller inte
rätt tycks ha uppfattat organismmetaforens plats i
konservativt tänkande, då han reducerar den till att
beskriva sociala institutioners ömsesidiga beroende.
Muller har förvisso rätt i att långt ifrån alla konservativa
förgrundsgestalter resonerat i termer av organismer,
men han missar att organismföreställningen
gärna tas i bruk för att illustrera att samhällen är något
mer än blott en summa av innebyggarna.
7) Mullers sista punkt handlar om religionens samhälleliga
betydelse i konservativ agitation. Religionen
bidrar enligt detta synsätt till att dämpa de samhälleliga
konflikterna och till att motivera individerna till
moraliskt riktiga handlingar. Det är med avseende
på religionens plats i konservatismen som Mullers
sammanfattning av idétraditionen tydligast skiljer sig
från Russel Kirks. Medan Muller i flera avseenden
tonar ner religionens betydelse listar Kirk som
konservatismens första fundament: ”Belief in a transcendent
order, or body of natural law, which rules
society as well as conscience. Political problems, at
bottom, are religious or moral problems.” Denna
skillnad mellan Muller och Kirk för oss över till en
diskussion om konservatismen, religionen och upplysningen.
Olycklig association
Om Mullers bestämning av konservatismen med
hjälp av ett antal föreställningar, argument, teman
och metaforer ger en i långa stycken god vägledning
in i den konservativa idétraditionen, så innefattar hans
resonemang i övrigt en rad tveksamma ståndpunkter.
Till dessa hör att han använder termen ”historisk
utilitarism” för att beskriva den grund från vilken
konservativ samhällsanalys enligt honom tenderat
att utgå. Han kontrastrerar detta synsätt med vad
han kallar en ortodox hållning, det vill säga en hållning
som grundar sin argumentation i föreställningen
att specifika samhällsförhållanden och institutioner
är avspeglingar av, eller grundade i, metafysisk sanning.
Termen historisk utilitarism skapar olyckliga associationer,
då tanken söker sig mot Bentham och
de försök som gjorts att placera Burke i ett fack där
han svårligen kan anses höra hemma. Bland andra
Russel Kirk har kraftfullt tillbakavisat den i sekundärlitteraturen
annars vanliga uppfattningen att Burke
(det är i huvudsak från den engelske statsmannens
skrifter som Muller utgår) kan betraktas som någon
form av utilitarist. Muller tilllhör förvisso ej den skara
forskare som jämställer Burkes förord för att noga
beakta principers konsekvenser med nyttofilsofi. I
stället använder Muller termen utilitarism för att
beteckna en strävan i största allmänhet efter människors
välbefinnande. Denna begreppsbestämning är
dock så konturlös att den också av det skälet ter sig
svår att acceptera.
Det stora problemet med Mullers synsätt är att
han genom att kombinera dikotomin mellan ortodoxi
och konservatism med en argumentation om
att konservatismen bör förstås som historisk utilitarism,
får både Burke och den från honom emanerande
konservativa idétraditionen att framstå som olyckligt
entydig. Såväl hos den brittiske skriftställaren som
många av hans efterföljare finns en spänning mellan
metafysikt/religiöst grundade synsätt och en historiskt
baserad argumentation, och det låter sig inte
utan vidare hävdas att Burke lägger tonvikten vid det
senare.
Åtskilliga Burkeforskare har hävdat att de båda
argumentstyperna, religion och historia, uppträder
sammanvävda med varandra. Peter Stanlis har i Burke
and the natural law framlagt uppfattningen att
känneteckande för Burke är att han utgår från existensen
av en objektiv moralisk ordning men samtidigt
menar att denna uppenbarar sig i den konkreta
historiska erfarenheten. Kirk uttrycker en snarlik
ståndpunkt då han beskriver Burkes historiesyn:
”History is the gradual revelation of a supreme design
- often shadowy to our blinking eyes, but subtle,
resistless, and beneficent God makes history through
the agency of man.” Ett synsätt som, parantetiskt sagt,
i svensk miljö för tanken till historiefilosofin hos
bland andra Erik Gustaf Geijer, Harald Hjärne och J
A Eklund.
Kontentan av denna hastiga utflykt i Burkeforskningens
terräng är att det på goda grunder går
att ställa sig tveksam till Mullers dikotomi mellan
ortodoxi och konservatism samt till bruket av termen
”historisk utilitarism”. Religionen har en mer
framträdande position i konservativ idétradition än
vad Mullers argumentation ger utrymme för.
Motupplysningen
Muller ägnar också möda i sin inledande översikt åt
att bestrida uppfattningen att konservatismen är en
del av vad den engelske idéhistorikern sir Isaiah Berlin
i en ofta åberopad essä kallat motupplysningen.
Termen skall förstås som en samlingsbeteckning för
en strömning, ehuru ej enhetlig, förenad av avståndstagande
från upplysningens centrala dogmer och av
skepsis mot universialism och rationalism. I polemik
med Berlin menar Muller att det är ett allvarligt felslut
att inplacera Burke i mot-upplysningens tradition.
Konservatism och upplysning är enligt Muller
inte ett omaka par.
Burke tilldelas inte någon framträdande position
i Berlins översiktligt hållna essä, åtminstone inte i
den bemärkelsen att Berlins argumentation upprätthåller
sig vid hans exempel, men flera av de synsätt
som Berlin menar prägla mot-upplysningen, eller
rättare sagt viktiga delar härav, är dock tillämpbara
på Burke. Till dessa uppfattningar får räknas att helheter
ej låter sig reduceras till sina delar, skepsis mot
rationellt grundad universialism, avståndstagande från
mekaniska synsätt och förord för det historiskt framvuxna
framför det kontraktsbaserade. Detta pekar
mot att Muller närmare borde ha låtit utreda förhållandet
mellan konservatism och upplysning. Han
problematiserar dock inte sin position. Att Muller i
The other God that failed, argumenterar för rakt motsatt
uppfattning mot den han intar i Conservatism är
knappast ämnat att öka känslan av tillförlitlighet.
I en diskussion om konservatismen och upplysningen
kan det, som bland andra Svante Nordin påpekat,
vara på sin plats att skilja mellan å ena sidan
Burke och å andra sidan hans konservativa efterföljare.
De senare har enligt Nordin ofta mera entydigt
än Burke ställt sig avvisande till upplysningens idéer.
Burke kände viss affinitiet med den skotska upplysningen.
Ett exempel på denna förbindelse är att hans
ekonomiska tänkande påtagligt påminner om Adam
Smiths. Det finns också band mellan honom och
David Hume.
Upplysningens son?
Om upplysningen, i enlighet med vad många namnkunniga
idéhistoriker förordar, ses som en fransk
företeelse centrerad kring les philosophes blir det betydligt
vanskligare att som Nordin ge Burke den
dubbla titulaturen ”Upplysningens son och
konservatismens fader”. Peter Stanlis har påpekat att
dylika påståenden kräver att allt 1700-talstänkande
jämställs med upplysningen. I likhet med bland andra
den svenske idéhistorikern Tore Frängsmyr menar
Stalins att en definition som jämställer upplysningen
med 1700-talstänkande i allmänhet är obrukbar
för historievetenskapens syften.
Även om Stanlis och Kirk uppvisar en likhet med
den nyttoskola de kritiserar i det att deras Burkebild
stundom kan förefalla alltför entydig för att rättvisande
återge den brittiske statsmannens arbeten, ligger
det närmare till hands att ansluta sig till deras
uppfattning av Burke som en uttalad kritiker av upplysningen
än att försöka infoga honom och därtill
den konservativa ideologin i en, låt vara brett fattad,
upplysningstradition. Det vill till att hålla sig med
mycket vida ramar om Mullers egen förteckning över
konservativa principer skall pressas in i ett upplysningsschema.
Det torde inte vara för mycket sagt att
principella ståndpunkter som människans ofullkomlighet,
kunskapsteoretisk moderation, förordandet av
institutioner, av vanor, seder och fördomar, historisk
förankring och partikularism, avståndstagande
till kontraktsmässiga relationer samt framhävandet
av religionens samhällsnyttiga betydelse mer är att
betrakta som en reaktion mot upplysningen än som
ett utflöde av densamma.
Som antytts så utesluter en sådan uppfattning
varken att det fanns i vid mening konservativa drag i
upplysningstänkarnas politiska filosofi eller att konservatismen
i allmänhet och Burke i synnerhet bär
på influenser från upplysningen. När Muller hävdar
att upplysningselementet i konservatismen består i
att dess företrädare på grundval av förnuftet argumenterar
för människornas välbefinnande, blir emellertid
ansatsen återigen orimligt inkluderande. Ett
ofta återgivet stycke från Reflektioner om franska revolutionen
kan tjäna som en illustrativ slutkläm för
diskussionen om det problematiska i Mullers förståelse
av konservatismens relation till upplysningen:
”Vi är rädda för att låta människan leva och handla
blott efter vars och ens förråd av förnuft; eftersom vi
misstänker att detta förråd hos var och en är litet,
och att individerna skulle göra bättre i att lita till det
samlade förnuftskapital som nationer och tidsåldrar
tillhandahåller.”
Inte oproblematiskt
Muller ägnar i sina inledande resonemang viss uppmärksamhet
också åt radikalkonservatismen, ett
område som han, som sagt, utförligt studerat i bland
annat The other God that failed. Som bland annat ett
meningsutbyte mellan Per Dahl och Jonas de Geer i
Contextus (nummer 2 & 3 / 1997) visat så är termen
ingalunda oproblematisk, då den ger upphov till en
rad olika, och inte sällan kontradiktoriska, associationer.
Givet att vi ändock, i brist på bättre uttryck,
accepterar begreppets användbarhet skulle radikalkonservatism
förenklat kunna beskrivas som en ideologisk
position, vilken är bestämd av en sammansättning
av bejakande och negerande av klassisk konservatism.
Då termen är omstridd, vill jag poängtera att
diskussionerna i det följande utgår från Mullers
begreppsanvändning.
Både den radikala och den klassiska konservatismen
fäster stor vikt vid att binda individerna till med
förpliktelser och auktoritet förknippade överindividuella
enheter. Båda synsätten framhäver också
betydelsen av historisk och partikulär förankring. Ett
tredje gemensamt drag är uppfattningen att livet i
det traditionella samhället var förhållandevis äkta och
gav ett annat utrymme för andliga och kulturella
värden samt präglades av gemenskap som gått förlorad
under moderniseringens nedbrytande inverkan.
För att särskilja den radikala från den traditionella
konservatismen kan två frågor ställas. Den första
gäller inställningen till det existerande samhällets
institutioner: kan dessa fylla de eftersträvade funktionerna?
Den andra frågan gäller möjligheten av
institutionellt nyskapande: kan på politiskt väg konstruerade
institutioner kompensera vad moderniseringsprocessen
brutit ner? En grundförutsättning
för att en radikalkonservativ hållning skall avteckna
sig är att det för den studerade personens, intellektuella
kretsens eller politiska rörelsens del går att ge ett
klart nekande svar på den första frågan och ett lika
tydligt jakande svar på den andra. Uppfattningar i
stil med att det existerande samhällets institutioner
inte förmår tillfredsställa behoven av gemenskap, auktoritet
och helighet eller att det traditionella samhället,
och med detta förknippat omistliga värden, är
bortom all räddning genererar inte i sig radikalkonservativa
ställningstaganden. Det krävs, som sagt,
också en stark tilltro till möjligheten av institutionellt
nyskapande.
Muller tydliggör denna skillnad mellan klassisk
och radikal konservatism genom att återknyta till den
andra övergripande principen i framställningen över
den konservativa idétraditionen: ”The conservative
propensity to epistemological modesty and the
related arguments regarding the importance of latent
functions and unanticipated negative consequences,
all of which lead to caution in reform, are not only
absent from the discourse of radical conservatism but
scorned by them.”
Det finns därför som regel hos radikalkonservativa
en helt annan tendens att på bred front förlita sig på
politisk maktutövning än vad som varit fallet i den
klassiskt konservativa idétraditionen. Till detta förhållande
bidrar också att det i radikalkonservativa
kretsar ofta funnits mer uttalade sociala ambitioner
än vad som varit fallet bland traditionellt konservativa.
Till exempel riktade den svenske radikalkonservative
skriftställaren Adrian Molin återkommande
skarp kritik mot det unga 1900-talets partipolitiska
höger för dess i hans ögon passiva och likgiltiga
inställning till situationen bland samhällets
olycksbarn. Den eftersträvansvärda samhällsgemenskapen
gick enligt Molin inte att uppnå med
mindre än att ett omfattande socialt reformprogram
sjösattes.
I likhet med åtskilliga uttryck för vänsterradikalism
går högerradikalismens mål via den höggradigt
aktivistiska staten. Där traditionell konservatism ofta
fäst stor vikt vid intermediära enheter — såsom familjen,
kyrkan, lokalsamhället — och tenderat att i
dessa se spärrar mot såväl upplösande individualism
som en expanderande statsmakt har radikalkonservatismen
en i många avseenden absolut syn
på staten. Med uttalad radikalism i allmänhet delar
radikalkonservatismen också ett starkt destruktivt
drag, i så måtto att en mer eller mindre total förstörelse
av det existerande samhället anses vara förutsättningen
för vad som föreställs bli en skön ny värld.
Till skillnad från vänsterradikalismens emancipatoriska
mål syftar emellertid radikalkonservatismen till
ordningens återställande. Muller har, i The other God
that failed, uttryckt detta som att ”Radical
conservatism is a revolt against existing institutions
in the name of authority.”
Modernitetens effekter
Som redan framskymtat är förhållandet till
moderniseringsprocessen av central betydelse för att
klargöra skillnaderna mellan traditionell respektive
radikal konservatism. För det första förefaller företrädare
för den senare riktningen generellt sett göra
mera drastiska bedömningar av modernitetens effekter,
dessa anses helt ha omöjliggjort känslan av kontinuitet,
förankring och historiskt bestämd identitet.
Endast en revolutionär restauration kan återuppväcka
med det förflutna förknippade värden.
Som Hans Freyers exempel tydligt visar, ställs
radikalkonservatismens företrädare inför en rad frågor
som den traditionellt konservative, med dennes
förankring i religionen och/eller den upplevda historiska
kontinuiteten, inte på samma sätt konfronteras
med. Dessa frågor handlar om vad autenciteten,
de andliga värdena och den sammanhållande helheten
skall bestå av. Någon pastoral vision är dock
radikalkonservatismen inte bärare av. En andra skillnad
mellan traditionellt konservativa och radikalkonservativa
ligger därför på det subjektiva planet.
Radikalkonservativa uppfattar sig själva som revolutionärer
och — vilket ges av själva beteckningen —
radikaler, rent av som de enda sanna radikalerna.
Riktningen skiljer sig för det tredje från den traditionella
konservatismen genom att framträdande
moderniseringsdimensioner är integrerade i
åskådningens kärna. Som inte minst de europeiska
högerpartiernas exempel, men också somliga uttryck
för amerikansk nykonservatism, visar har förvisso
konservativa partier och intellektuella rörelser, under
åtminstone 1900-talet, ofta bejakat industrisamhället
och den därmed sammanhängande ekonomiska
moderniseringen. Det för radikalkonservatismen
utmärkande är emellertid att i första
hand teknologi men också ekonomisk modernisering
och politisk aktivism ses som förkroppsligande
av autencitetens, partikularismens och gemenskapens
värden. Ett faktum som kan tyckas paradoxalt
med tanke på att teknik vanligtvis betraktas som
definitionsmässigt gränsöverskridande, och därför i
konservativ moderniseringskritik ofta förknippas
med själlöshet och uniformism.
Central problematik
Ett viktigt skäl till att ägna uppmärksamhet åt radikalkonservatismen
och resonera kring likheter och skillnader
mellan denna strömning och mer klassiskt konservativa
synsätt är att diskussionen bidrar till att
aktualisera ett viktigt problemkomplex för 1900-talets
konservatism. Denna problematik gäller frågan
om hur intellektuella personer reagerat på, och sökt
hantera, konflikten mellan konservativa ideal och
moderniseringens frambrytande stormvågor.
Som Muller framhåller börjar det konservativa
försvarsarbetet för specifika institutioner, värden och
föreställningar ofta först i den stund då ett påtagligt
hot föreligger. Denna inriktning på reaktion mot vad
som ofta visat sig vara oövervinneliga krafter kan lätt
få konservatismens sak att framstå som omöjlig.
Muller menar att varje tänkbart val av reaktionsstrategi
är förknippat med problem. Han nämner tre
dylika förhållningssätt. 1) Den flexibla strategin, som
innebär ett betydande mått av anpassning med risk
att kärnvärdena går förlorade. 2) Den rigida strategin,
det vill säga ett kompromisslöst försvar av hotade
institutioner, som lätt leder till politisk irrelevans.
3) Den radikala strategin, vilken strider mot
konservatismens epistemologiska moderation.
Mullers strategieresonemang är inte uttömmande,
men han aktualiserar den centrala frågan om hur
konservativa företrädare skall uppfatta sitt uppdrag
i en fientlig omvärld. Hans historiskt inriktade översikt
kan därför också tjäna som avstamp för en aktuell
samhällspolitisk diskussion med konservativa förtecken.
Conservatism stimulerar till instämmande,
invändningar och tillämpningar och borde, sina icke
försumbara brister till trots, kunna bli ett standardverk.
| |
|
|