Traditionalismen och den amerikanska ordningen
Publicerad i Contextus #4/98
av: James Kalb
Den amerikanska staten, framförallt den federala, har alltid främst varit ett kontrakt som rört materiella
ting. Fast än den inte varit logiskt bärkraftig så fungerade kompromissen mellan liberalismen och traditionalismen,
och bestod märkligt nog både när den möttes av Lincolns krig mot Syd, Roosevelts ”New Deal”, men
under de senare decennierna har denna stora kompromiss i hjärtat av den amerikanska politiska ordningen
fallit samman.
Amerikas grundande var den första av de
liberala revolutionerna, trots detta är
ändå Amerika det mest konservativa
västerländska landet. Det är det mest
anti-kommunistiska, det mest kritiska till välfärdsstaten,
det mest synbart religiösa, och det land som
mest uttalat och angeläget förespråkar ”traditionella
moraliska värderingar”. Politiskt sett har landet också
varit förvånansvärt stabilt. Hur kan då en sådan konservatism
vara möjlig i en politisk ordning så till fullo
baserat på liberala principer, en ordning där folk inte
ens skrattar när vänsterliberala apologeter kallar sig
själva ”People for the American Way”?
Liberalismen är anledningen till Amerikas stabilitet.
Thomas Jefferson och William Jefferson Clinon
är två liberala ledare i samma parti. Vilka skillnaderna
än är, så är det konsekventa i deras grundläggande
principer imponerande. Liberalismen ser det
politiska samhället som ett samhällskontrakt och ett
arrangemang för att främja jämlika individers egendefinierade
intressen. Från John Locke till John
Rawls har dess mål alltid varit en samhällsordning
där var och en kan göra det han vill så länge det samtidigt
garanterar andras frihet. De bestående liberala
idéerna har således varit just jämlikhet och alla individers
egenmäktiga frihet, och dessa ideal har legat
till grund för amerikanernas politiska uppfattning så
länge som de själva sett sig som ett folk.
Liberalismens stabilitet är en märklig och obeständig
sak. Liberalismen är ett fortskridande mot
en idealiserad framtid som inte kan föreställas med
klarhet, grundad på abstrakta mått av jämlikhet och
frihet som aldrig kan tillfredsställas. Den kräver ett
allomfattande försvar för en politisk ordning som i
sig är omöjlig, då världens sociala diversitet inte kan
omfattas av tanken. Varje politiskt samhälle beror
ytterst på sådant som inte kan förevisas, men ändå
kan accepteras beredvilligt, såsom människosynen,
världen och det Goda. Det är genom traditionella
symboler, institutioner och praxis som detta fortlever.
Så även i ett samhälle som tagit ställning för
liberalismen behöver medborgarna följa och acceptera
traditionens auktoritet, fast än det inte kan erkänna
detta och samtidigt förbli liberalt. Det krävs
sålunda en auktoritativ liberal tradition för att fastställa
dess åtaganden, samt hävdvunna icke-liberala
traditioner för att bromsa upp fortskridandet och
tillåta samhället det sammanhang, den samarbetsvillighet
och självuppoffring som det behöver för sin
blotta existens.
Den amerikanska staten, framförallt den federala, har alltid främst varit ett kontrakt som rört materiella
ting. Fast än den inte varit logiskt bärkraftig så fungerade kompromissen mellan liberalismen och traditionalismen,
och bestod märkligt nog både när den möttes av Lincolns krig mot Syd, Roosevelts ”New Deal”, men
under de senare decennierna har denna stora kompromiss i hjärtat av den amerikanska politiska ordningen
fallit samman.
Även i det liberala samhället så verkar och påverkar
traditionalismen — den praxis och de attityder
som ger traditionen dess sammanhang och auktoritet
alltid och överallt, om inte öppet så åtminstone
indirekt. När så traditionalismen rubbas då påverkas
och hotas samhällets välfärd i stort. Liberalismen
utgör ett hot då det universiella och rationella förnuft
som det längtar efter är för främmande för sunt
förnuft och vardagliga erfarenheter. Den försöker
omvandla världen till en logisk maskin, vilken den
på intet sätt är. Styrkan i traditionalismen är att den
omfattar sunt förnuft, och dessutom, att den både
accepterar vanliga mänskliga erfarenheter och även
det som sträcker sig bortom vardagen. Den erkänner
det tekniska tänkandets begränsade förmåga, behandlar
vana och känslor som legitima vägar till kunskap,
och tillåter politiken grunda sig på även det för- och
överrationella, lika mycket som den låter sig baseras
på kunskap som kan avgränsas till en mer strikt form.
Framför allt betonar traditionalismen det nödvändiga
i religiösa och partikulära lojaliteter. En social
ordning som är adekvat i enlighet med människans
natur och som kan frammana trohet och lydnad
måste vara grundad på en en tillräckligt konkret förståelse
av det som är hennes bästa. Njutningar och
egna preferenser kan i sig själva inte ge ett levnadsmönster
som folk erkänner vara tillräcklig och gott;
vi kan inte i det långa loppet bli några epikuréer.
Människan behöver en tanke på en allomfattande
godhet som hennes mål och mening om hennes handlingar
skall bli meningsbärande och betydelsefulla,
mål som sträcker sig bortom mänsklig kunskap, och
sammanfogar handlingarnas moraliska kvalité med
universums ordning. Avskild från den ordningen
verkar handlingarna godtyckliga, irrationella och
oförståeliga.
En sådan allomfattande godhet kan varken vara
skapelsen i sig, ej heller utgöras av de tankar och hjärtan
som den skall vägleda. Vi skapar inte eller söker
mäta den; det är den som mäter oss och har gjort oss
till dem vi är.
Den är inte så känd genom analyser och argument
- även om dessa har varit värdefulla som genom ödmjukhet,
hängivenhet och acceptansen av de insikter
och den inspiration som traditionen samlat och
förmedlat. Vi förstår och omfattar inte det Goda i
det abstrakta, utan i dess konkreta former som det
uppenbarar sig i världen omkring oss, och genom
alla traditioner som i sig utgör denna värld. Det finns
ingen allmän tradition, men man kan ej heller se traditionen,
auktoritetens vagn och färdmedel, som endast
kommen ur suggestion. Var och en av oss måste
söka sträva efter ett liv i godhet, åtminstone genom
kärleken till en särskild tradition som vi ser som auktoritativ.
Traditionalistisk konservatism är på många sätt
en udda ståndpunkt. I auktoritetens namn förnekar
den det som det liberala samhället ser som sina mest
grundläggande principer. Den försöker försvara det
outtalade och det outsägliga, men försvaret kräver
ord. Den argumenterar för sedvänjan, känslan och
symbolen, genom att hävda att argument blir otillräckliga
för att förstå den levande sanningen. Den
åberopar sig av historien, men motsätter sig den, och
betonar en naturlig tillväxt samtidigt som den förkastar
det som växt fram i Västerlandet de senaste
seklerna.
Inte problemet
Enkelt uttryckt har något gått fel när traditionen
behöver argumentera för sig. Det är inte traditionerna
som är problemet utan det liberala samhällets tro att
det klarar sig utan det som är svårformulerat, och att
det alltid hänvisar till yttre manifestationer såsom
konsensus, nödvändigheten av konflikthantering, och
en rationell och ständigt ökande frihet, jämlikhet och
egendom. Dessa anspråk är givetvis ihåliga och måste
utmanas. Den liberala individualismen och
hedonismen gör en självuppoffrande lojalitet till en
absurditet, men inget samhälle skulle klara sig utan
en sådan. Ett genomgående liberalt samhälle kan
egentligen inte finnas till; vänsterns ihärdiga försök
att förverkliga sina drömmar har alltid lett till katastrofer.
En etablerad liberalism bygger på de traditionella
sammanhang och förståelser som den förkastar,
och även på de vanliga människors levnadsmönster
som den samtidigt förlöjligar och attackerar.
Konflikten mellan dessa liberala anspråk och vanligt
mänskligt leverne resulterar i den liberala skuldkänslan
och de liberala samhällenas långsamma väg
mot självförstörelse. På grund av att sociala förpliktelser
ytterst vilar på ojämlikhet och kulturella värden
som inte nödvändigtvis är rationella, så uppfattar
alltid liberaler sitt samhälle som i grunden
ojämlikt. När de befinner sig vid makten så använder
de sig av denna för att förstöra den sociala ordning
de behärskar.
När den liberala staten utvecklas så utvecklas även
dess motstånd mot alla traditionella arrangemang.
Den försöker utrota normala moraliska bindningar,
de som i princip innebär förpliktelser inför det partikulära,
och speciella som familj, etnicitet och religion
och ersätta dem med byråkratiska arrangemang
som man anser vara rationella och rättvisa. Problemet
med sådana arrangemang är att byråkrati och
abstrakt altruism saknar den styrka som verkliga förpliktelser
gentemot familj och vänner innebär. Försöken
att rationalisera de sociala livsmönstren försvagar
därför människors känsla av ömsesidiga förpliktelser,
vilket oundvikligen leder till ökad kriminalitet
och ökade sociala utgifter, och andra allvarliga
samhällsproblem. Eftersom den liberala staten
inte kan erkänna källan till dess problem utan att
samtidigt undergräva sin legitimitet, så förblir problemen
olösta och växer i styrka.
Svårt
Liberalismen misslyckas därmed med att både förstå
sig själv och världen i stort, en värld som också i
slutändan förstörs av dess misslyckanden. Under tiden
korrumperar liberalismens brist på samband med
verkligheten hela det politiska språket och samtalet,
något som resulterar i den ”politiska korrekthetens”
absurditet och intolerans. I ett land som Amerika
som inte har någon annan egentlig idétradition får
alla icke-liberala åsikter får svårt att göra sig hörda.
Även när man åberopar sig på nationella symboler
så blir det i bästa fall med tveksamhet. Amerika har
ingen äldre kristen tradition, ingen myt om ett gemensamt
blodsband, ingen gammal regim eller tron
– bara symboler som revolutionen, konstitutionen,
Frihetsgudinnan, symboler som liberalerna har större
rätt till än traditionalisterna.
Amerikansk traditionalism har därför alltid varit
oartikulerad och icke-teoretisk. I brist på övertygande
teorier och symboler har den alltid haft svårigheter
med att försvara sig. Dess överlevnad har berott på
både de amerikanska institutionernas praktiska framgång,
och den nationella vanan av att undvika en allt
för omfattande systematisering, som bägge nog bidragit
till att de amerikanska principerna så långsamt
implementerats.
Beundrandet av ”the Founding Fathers” är den
uttryckliga politiska åsikt som traditionalismen sagts
stå för, det vill säga för en liberalism som den var vid
tiden för Amerikas grundande. Genom att kuva liberalismens
utveckling minskade denna beundran liberalismens
skadeverkningar. Den amerikanska staten,
framförallt den federala, har alltid främst varit
ett kontrakt som rört materiella ting. Därför har
traditionalismen behövt arrangemang som gjort vana
och seder oberoende av staten, och dessa arrangemang
var en betydande del av det styre som grundlagsfäderna
etablerade. Dessa inkluderade en begränsad
maktutövning, decentralisering, lokaldemokrati, och
en informell social kontroll som bestod av en blandning
av protestantism, moralism, och traditionella
vanor och antaganden.
Kompromiss
Fast än den inte varit logiskt bärkraftig så fungerade
kompromissen mellan liberalismen och traditionalismen,
och bestod märkligt nog både när den möttes
av Lincolns krig mot Syd, Roosevelts ”New Deal”,
och internationalisternas alla krig under 1900-talet.
Båda sidor gynnades av alliansen; traditionalismen
behövde liberalismen för sin legitimitet, och liberalismen
behövde traditionalismen för sin överlevnad och
stabilitet. Resultatet blev en politisk ordning som
tillfredsställde både de liberala och traditionalistiska
impulserna så länge som ingendera gick för långt.
Under de senare decennierna har denna stora kompromiss
i hjärtat av den amerikanska politiska ordningen
fallit samman. Trots allt motstånd kom de
liberala idéerna att förstås och tillämpas på ett allt
mer allomfattande sätt, till dess att den sociala sammanhållningen
inte längre kunde grunda sig på de
sedan länge bortgångna vita slav- och landägande
grundlagsfädernas moraliska auktoritet. En ren och
destruktiv variant av liberalismen gjorde sig gällande
i det amerikanska samhället, och de härskande eliterna
började alltmer se traditionalismen som ett hot
mot den rådande politiska ordningen och som ett
förnekande av den officiella politiska moralen. Konsekvenserna
av detta blev bland annat en social och
moralisk kris, och för första gången i Amerika tillkomsten
av en bred och omfattande konservativ rörelse.
De frågor som engagerat denna rörelse har varit
skiftande, alltifrån abort till välfärdsfrågan; det som
har enat dem har varit motståndet mot den växande
och radikala centralistiska staten och försvaret för
decentraliserade traditionella institutioner som tidigare
skyddades av den begränsade maktutövningen
och lokal kontroll. Dessa institutioner var familjen,
lokalsamhället, kyrkan, och vanliga människors ansvar
inför deras eget välbefinnande och bevarandet
av den sociala ordningen. Det är i försvaret av dessa
institutioner som de amerikanska konservativa markerat
sin ståndpunkt.
De amerikanska eliterna gynnar givetvis de offentliga
institutionernas utökade makt, och därför även
de liberala principer som de är baserade på. Folkliga
traditionalistiska rörelser har därför varit anti-elitistiska.
De har även varit anti-intellektuella; den allmänna
amerikanska politiska debatten har främst
handlat om att utveckla och förverkliga de liberala
principer som offentligen ses som auktoritativa, och
traditionalisterna har tagit avstånd från detta. I frånvaro
av en adel eller en hierarkisk kyrka har det inte
funnits någon annan välutvecklad idétradition;
förkastandet av de liberala idéerna har därför samtidigt
inneburit förkastandet av organiserade politiska
tankegångar i allmänhet.
Den amerikanska konservatismens antielitism och
anti-intellektualism har varit en allvarlig svaghet. De
konservativa har i frånvaron av både en intern förståelse
av politiken och en tillräckligt teoretisk förmåga
att förstå samhälle och tradition, varit godtrogna,
kortsiktiga, och lättmanipulerade av opportunister
och motståndare. Politiker behöver de konservativas
röster och kan därför inta symboliska positioner
till förmån för folkliga traditioner och synsätt,
men det allvarsamma administrerandet och
styrandet av staten fortsätter handhas av den nationella
eliten, som alltid förblir troget liberala.
Det befintliga systemet har effektivt inlemmat alla
de konservativa som inom det erhållit makt och inflytande,
och kväst de rörelser som inte ville spela
med. Högern fick väldigt lite under Reagan-, Bush- och
Gingrich-åren, en epok som antogs vara en reaktion
var i själva verket en period som innebar massinvandring
från tredje-världen, stärkandet av ”positiv
särbehandling”, den politiska korrekthetens utbredande,
den folkliga kulturens och sexualmoralens
fortsatta nedvärdering, en utökning av välfärdsstaten
och regelmässigt inkräktande, ett fortsatt bekräftande
från alla offentliga ledare att abort är en
integrerad del i det amerikanska systemet, samt ett
aggressivt och forcerat byggande av ”the New World
Order”. När Buchanans kandidatur, en rörelse som
var medveten om konservatismens svek och missbruk,
och började samla stora skaror och ett seriöst
stöd, så blev den utsatt för en oöverträffad smutskastningskampanj
iscensatt av hela det politiska och
mediala etablissemanget, även från dem som av många
ansågs vara konservativa. Då den nationella amerikanska
politiken utgörs och avgörs genom televisionen
och den nationella pressen, så lyckades kampanjen
och Buhanans massiva stöd avtog raskt.
Självmedveten
Den folkliga kampen för en amerikansk självmedveten
traditionalism hade inte desto mindre börjat.
Kampen är nödvändig. En uthärdlig social ordning
är omöjlig ifall man inte tar mer hänsyn till traditionella
principer än som nu är fallet i dagens Amerika.
Om inte de konservativa blir mer teoretiskt kompetenta,
så kommer de fortsätta med att missförstå frågorna,
och kämpa men förlora alla strider då deras
motståndare valt slagfälten.
De senaste 50 åren har inneburit ett fåtal försök i
den riktningen, med begränsad framgång. Det mest
omfattande var det som den framlidne Russell Kirk
gjorde som med stöd av fantasin, fromhet och en
handfull faktauppgifter upptäckte ”det konservativa
tänkandet” som tidigare hade passerat obemärkt i
Amerika. Han försökte på olika sätt att förespråka
det tänkandet och ge det liv och innehåll genom sitt
skrivande och sina föreläsningar, samt genom de tidskrifter
han grundade och redigerade, Modern Age och
The University Bookman.
Kirk är fortfarande påtagligt närvarande i den intellektuella
högern, men det är fler som beundrar än
följer honom. Hans åsikter har haft ett relativt litet
inflytande på den folkliga konservatismen. De tenderar
att vara synkretistiska, abstrakta och vaga, och
är därför bara svagt sammanbundet med det som folk
verkligen lever och dör för. Kirks försök att definiera
en traditionalism som kunde omfatta Amerika som
helhet var nydanande men inte helt framgångsrikt.
En sann traditionalist bryr sig mindre om traditionen
i generella termer än sin egen specifika tradition.
Tidigare och bättre författare som till exempel T S
Elliot som flyttade till England för att finna en tradition,
och ”the Southern Agrarians” som var lojala
mot den de ärvt i den amerikanska södern, hade
främst tagit sin traditions partikularitet till sig, och
kände följaktligen en svagare samhörighet med Amerika
som helhet. Andra som Kirk såg som föregångare,
bland dem framstående kritiker som Irving Babbitt
och Paul Elmer More, var snarare kosmopolitiska
humanister än partikularister, och avvisade liberalism
och modernism mer med hänvisning till en
brett definierad förmodern förståelse av förnuftet än
till traditionen som sådan.
Sålunda kvarstår problemet med att skapa en intellektuell
traditionalism och att knyta denna till en
bred folklig rörelse, och även problemet med en intellektuell,
enhetlig och slagkraftig amerikansk konservatism.
Trots alla svårigheter fortsätter denna strävan
och gör även vissa framsteg. Det klassiska amerikanska
samarbetets sammanbrott, mellan liberalismen
och traditionalismen, har ökat avståndet mellan
traditionalisterna och den styrande makten och
tvingat dem att förtydliga sina ståndpunkter. Detta
återspeglas också i ledarskapet i den folkliga rörelsen.
Patrick Buchanan är inte ursprungligen en politiker
utan en välutbildad journalist som står flera ledande
intellektuella traditionalister nära.
Förnyad allians?
Konservativa tänkare har föreslagit en mängd olika
teorier för att klargöra förhållandet mellan traditionalismen
och det politiska mönstret i Amerika. Den
vanligaste åsikten är den att en levande konservatism
måste bejaka sitt eget samhälles traditioner, och den
amerikanska traditionen innehåller ett auktoritativt
liberalt element.
Därför anser många att amerikanska konservativa
måste acceptera frihets- och jämlikhetsidealen och
samtidigt försöka ge liv åt ett förhållningssätt mellan
dem och nödvändiga icke-liberala ideal och tillvägagångssätt.
Det finns en stor variation av åsikter om
hur en sådan förnyad allians skulle kunna växa fram.
Konservativa libertarianer argumenterar för omfattande
restriktioner när det gäller statens agerande, så
att man åter igen kunde begränsa de liberala
principernas implementering till mindre delar av samhället.
Andra, inklusive en grupp med ”neo-
Confederate secessionists” vill betona regionalism och
lokal kontroll. Ytterligare andra, framförallt
nykonservativa ex-liberaler som ser en stor stat som
oundviklig, manar till stöd för traditionella dygder
för att dessa skall kunna ge den liberala politiska ordningen
ett nödvändigt stöd.
Andra ifrågasätter huruvida denna gamla allians
någonsin kan återupprättas. Många av dem som betonar
de transcendenta aspekterna av traditionalismen
tror att det i den nuvarande krisen är viktigare
att ta itu med grundläggande frågor snarare än att ta
till sig gängse politiska strömningar och söka återskapa
äldre arrangemang. De som tycker så känner
sig ofta obekväma med det fortsatta accepterandet
av frihet och jämlikhet som politikens främsta mål,
och avvisar tanken på att använda ”traditionella värden”
som ett sätt att rädda den amerikanska politiska
ordningen från sig själv. Dessa är protestanter, katoliker
och några judar, som alla anser att religionen
bör vara i politikens mitt. Bland dessa brukar de folkligt
konservativa vara protestanter och de intellektuella
vara romersk-katolska eller ibland anglikaner,
men detta är långt ifrån enhetliga tendenser.
Dessa har givit den traditionalistiska ståndpunkten
mycket av dess folkliga och intellektuella stöd,
men är knappast kända utanför sina egna kretsar.
Konservativa, vars främsta lojalitet är gentemot det
etablerade och sakernas tillstånd håller dem ofta på
behörigt avstånd. Exempelvis så visar en nyligen inträffad
händelse på detta, då den nykonservativa tidskriften
First Things publicerade ett seminarium som
betonade att utifrån religiös, en naturrättslig eller en
klassisk liberal ståndpunkt så är inte den amerikanska
regimens fortsatta legitimitet garanterad. Den
omedelbara konsekvensen blev en stor skandal och
en öppen splittring bland de nykonservativa, och tre
betydande redaktionsmedlemmar fick avgå.
Stöd
De olika religiösa perspektiven visar upp skillnad i
sin styrka. Protestantisk traditionalism finner stöd i
den amerikanska historien; flera av de första
nybyggarna i Amerika var protestantiska dissidenter
som ville skapa ett gudfruktigt samhälle, och fram
till mitten av detta århundrade så förblev en vag ickedoktrinär
protestantism amerikas etablerade men informella
religion. Den hämtar också sin styrka från
dess band med den växande kristna traditionalistiska
motkulturen som finns bland folk som är aktiva med
”homeschooling”, friskolor och lokala kyrkor, och
med stöd ifrån ett nätverk av kristna förlag, TV- och
radiostationer. Dess svaghet är protestantismens, och
främst den amerikanska protestantismens betoning
på individuella tolkningar och erfarenheter, vilket
slutligen kommer leda till samma triumf över traditionen
som individuell frihet och jämlikhet hade och
som omintetgjorde den klassiska amerikanska ordningen.
Katolska traditionalister står inför svårigheter som
till en början är allvarligare, då de i sökandet efter ett
historiskt stöd som amerikaner måste se deras rötter
och det amerikanska samhällets i Europa, och i den
medeltida kristendomen, och framför allt i tanken
på en naturrätt. De måste också respektera den amerikanska
Kyrkans auktoritet, som mer är en kyrka
för immigranter än för en amerikansk särskildhet,
och är starkt påverkad av modernism och politisk
liberalism. I vilket fall så innefattar deras utgångspunkt
en allomfattande förståelse av världen som
också accepterar traditionens auktoritet, och är i grunden
den mest innehållsrika och enhetliga traditionalistiska
positionen. I de hårda tider som komma skall
kan dessa fördelar visa sig viktiga.
Anglo-katolicismen som är en ytterligare tendens
som här och var står att finna bland intellektuella
traditionalister såg ut att under en tid visa på en medelväg
som kunde förlika Amerikas engelska protestantiska
arv med en tradition av starka principer och
kontinuitet i den världsvida kyrkan. Vad än den betydde
i England så blev anglo-katolicismen alltid en
konstgjord skapelse i Amerika; i vilket fall är den
utdöende på bägge sidor om Atlanten, tillsammans
med den Anglikanska kyrkan och det traditionella
engelska samhället till vilken kyrkan är knuten, och
den kommer knappast spela någon som helst roll i
framtiden.
Förnyat traditionsintresse
Förutom dem som kallar sig konservativa så har inflytelserika
akademiker såsom Alasdair MacIntyre
under senare tid visat traditionen ett förnyat intresse.
Den tradition som akademikerna funderar kring tenderar
emellertid att vara för intellektuell. För att omfatta
en levande tradition som förespråkar ett verkligt
levnadsmönster behövs inte bara ett avvisande
av liberala teorier, utan även ett avvisande av den
liberala praxisen som bland annat innebär feminism,
multikulturalism, och andra former av radikala jämlikhetssträvanden
som den akademiska respekten
numera kräver. En levande tradition är beroende av
sådant som är så icke-liberalt som könsroller och etnisk
sammanhållning. Ingen i akademikernas huvudfåra
skulle våga tillstå något sådant, minst av allt professor
MacIntyre.
Traditionalismens omedelbara framtidsutsikter
ser dåliga ut. Traditionen är inte organiserad för att
kunna försvara sig själv. Den blir självmedveten först
när den stöter på problem, då alla traditioner som
fungerar som de ska knappast alls märks. Nutidens
tendenser politisk centralisering, världsmarknader,
snabba och billiga resor, direkta bredbandstekniska
kommunikationer, radikal statssanktionerad jämlikhet
är alla genomgående antitraditionella fenomen.
Det är vidare liberalerna som formar den offentliga
debattens språk och bilder; den centraliserade moderna
kommunikationstekniken har gjort deras åsikter
till en universell flodvåg, och det är svårt att inte
bli våt. Allt motstånd betecknas som extremism och
de som framför kritik blir avvikare och kättare.
Motståndet har också svårt att finna fotfäste, och
faller allt för ofta tillbaka på sin envishet och vägran
att använda tanken som ett verkligt försvar.
På det stora hela är dock läget gynnsamt då människan
i sig är en social varelse och därmed både religiös
och partikulär. Samhället är verkligt och konkret,
och det baseras på det som vi inte alltid kan
bemästra, och det är det som görs oss till dem vi är.
Universalism och rationalism är alltså inte tillräckliga,
det partikulära och för-rationella finns i det sociala
livets mitt, och ges en civiliserad form genom
traditionen. Vidare baseras samhällen på auktoriteter,
och auktoriteten på principer som har sitt ursprung
före samhällsbildningarna, principer som endast
traditionen givit människor tillgång till. Detta
innebär att ju mer den nuvarande ordningen förnekar
traditionen desto mer bäddar den för sin egen
undergång. Då bestående uttryck av mänskligt liv
kräver politisk traditionalism så kommer den överleva
de specifika former som vi har hittills har sett.
Det är därför intressant att se hur den kommer formulera
och uttrycka sig gentemot alla motgångar. De
européer som kring sig iakttar Revolutionens fortgående
förstörelse av alla skillnader och sammanhang,
kanske därför finner att utvecklingen i Amerika kan
vara värd att ta i beaktan.
| |
|
|