För lite nationalism i Ryssland?
Publicerad i Contextus #3/97
av: Hans Stigsson
I dag talas mycket om farorna med den ryska extremnationalismen, men egentligen är denna rapportering
missvisande. Genom historien har Ryssland snarare haft för lite än för mycket nationalism! Rättare sagt: Det
har aldrig växt fram någon naturlig statsnationalism av västeuropeisk modell. Egentligen är inte detta så
konstigt. Det ryska väldet har ju aldrig haft några naturliga gränser, varken geografiskt, etniskt och knappast
ens kulturellt.
Den våg av ”Rysslandsfeber” som märktes
under Michail Gorbatjovs tid vid
makten och det därpå inträffade Sov
jetunionens sönderfall håller på att
lägga sig. Från västlig synvinkel har optimismen förbytts
i en ganska dyster pessimism. Utrikesnyheter
från landet i öst handlar mest om sociala problem
och tilltagande brottslighet, krig (Tjetjenien) och blodiga
maffiauppgörelser.
Till råga på allt tycks inte ryssarna ha förmåga att
uppskatta västvärldens ”välsignelser”! Hur kan man
annars förklara att kommunistpartiet fortfarande är
en maktfaktor att räkna med eller att människor till
och med demonstrerar med porträtt av diktatorn
Josef Stalin? Varför misslyckas ständigt de ryska
marknadsreformerna när motsvarigheterna reformer
varit så framgångsrika i Polen och Tjeckien, ja till
och med i tidigare sovjetrepubliker som Estland?
Det finns naturligtvis ingen enkel förklaring till
varför det går så dåligt, och i någon mening går det
kanske inte heller riktigt så illa som de värsta
olyckskorparna tror, men att allt skulle vara resultat
av dåliga ekonomiska beslut är felaktigt. Visst har
Jeltsinregeringarnas ekonomiska politik till stora
delar misslyckats, men missnöjet är djupare än så.
Många ryssar känner sig förvirrade i den postsovjetiska
världen. Man kan därför tala om en allmän
identitetskris i Ryssland. Ty vad innebär det
egentligen att vara ryss? Under större, ja kanske hela,
Rysslands tid har det specifikt ryska representerat
något mer eller mindre väsensskilt från det västerländska
samhället.
Orsakerna till detta varierar, men två skäl brukar
framhållas som särskilt betydelsefulla. Dels kristnades
Ryssland från ”öst” och blev ortodoxt till skillnad
från det katolska Västeuropa. Dels lydde större
delen av den väldiga, men då ännu geografiskt europeiska
nationen, under det så kallade mongoloket i
flera hundra år. Långa tider har de kulturella kontakterna
mellan öst och väst gått på sparlåga eller till
och med varit helt avskurna.
Det nya Jerusalem
Samtidigt skall man komma ihåg att isoleringen inte
alla gånger har varit påtvingad utan ofta också självvald.
I det förpetrinska (före Peter den Store) Ryssland
betraktades väst sällan med intresse eller avund,
utan snarare med misstänksamma ögon. Den ryska
kulturen ansågs vara annorlunda på ett positivt sätt
och man betraktade sig som Byzantiums efterföljare,
där Moskva självklart var det tredje Rom och - än
viktigare - det nya Jerusalem.
Redan under medeltiden gick alltså den väldiga
staten i öster sin egen väg och det fick så småningom
allt större kulturella och politiska konsekvenser.
Renässansen innebar ett helt nytt idéklimat i västra
Europa, men denna omvälvning gick Ryssland i stort
sett spårlöst förbi.
Den som till sist började öppna Ryssland västerut
var som bekant Peter den Store. Talande nog mötte
initiativet ingen större folklig entusiasm - snarare
tvärtom. Det skulle också ta mycket lång tid innan
västliga kulturinfluenser sipprade ned i de breda folklagren.
Långt in på 1800-talet präglades stora delar av
det väldiga riket av en närmast medeltida kultur.
Livegenskapens avskaffande kan i första hand inte
tillskrivas någon spontan folklig rörelse, utan hade
främst sin grund i att intellektuella ryssar skämdes
för denna ryska form av slaveri.
1800-talet innebar ändå på många sätt en genomgripande
brytningstid för Ryssland. Landet var då
en ”etablerad” aktör i Europa, låt vara att många i
väst fortfarande betraktade det väldiga riket som
mycket exotiskt. Ändå var de ömsesidiga kulturella
influenserna påtagliga och politiskt spelade Ryssland
en viktig roll i den europeiska konserten, kontinentens
säkerhetssystem som uppstod efter Napoleonkrigen.
För många ryssar - och självklart i första hand de
intellektuella - innebar detta vissa identitetsproblem.
Ryssland hade ju en helt annan historisk utveckling
jämfört med övriga europeiska nationer och det blev
svårt att både ställa sig positiv till det egna arvet och
att vara öppen för den nya kulturella utvecklingen.
Zapadnikerna (västanhängarna) förkastade den tidigare
ryska utvecklingen och önskade något av en
rysk kulturrevolution. Slavofilerna däremot tog ställning
för det gamla Ryssland och i konsekvens med
detta var de ofta mycket negativa till hela västpolitiken.
Dessa förordade också att Ryssland borde
söka sina rötter i en självvald isolering.
Mot den västliga moderniteten och rationalismen
ställdes den ryska andligheten. Utopin var närmast
en ”histopi”, en idealiserad bild av det förpetrinska
medeltida Ryssland.
Man skall visserligen inte överdriva skiljelinjerna.
Vi bör komma ihåg att det talade ordet ibland har
haft en annan innebörd i Ryssland än hos oss. I ryskt
tänkande har ofta den genomrationaliserade analysen
(så typisk för det västerländska samhället) spelat
en mindre roll, till förmån för känslomässiga perspektiv
och visionära synpunkter.
Ren bokstavstolkning av exempelvis den slavofila
rörelsen leder lätt fel. Det väsentliga är i stället
att försöka förstå de attityder som ligger bakom slagorden.
Det är till exempel talande att Rysslands
nationalpoet Alexander Pusjkin emellanåt betraktas
som en stark förkämpe för de slavofila stämningarna.
Sant är att han på många sätt hyllade sitt fosterland.
I flera frågor var han dock långt i från politiskt
konservativ. Pusjkin drog sig bland annat inte för att
mycket öppenhjärtigt kritisera sociala missförhållanden
och utmana den rådande autokratin.
Slavofilismen blev alltså det ryska svaret på 1800-
talsnationalismen, men när denna politik skulle omsättas
till verklighet uppstod svåra problem. Trots
att de inåtvända stämningarna hade varit så dominerande
genom århundradena hade riket ständigt expanderat.
Någon verklig ”plan” fanns knappast för
denna utveckling men ofta motiverades expansionen
- med viss rätt - utifrån defensiva synpunkter.
Fram till 1500-talet fanns det flera ryska riken och
den som framför allt bidrog till att (med våldsamma
metoder) ena dessa var Ivan den Förskräcklige.
Storfurstendömet Moskva blev det naturliga
centrumet, men några självklara yttre gränser fanns
inte, varken geografiska eller kulturella. Imperialismen
blev därför en given utrikespolitisk dogm och
när det under 1800-talet inte längre gick att motivera
statens existens utifrån enbart historiska hävder och
faktiska föreligganden blev nationalismen intimt förknippad
med imperialismen.
Ur etnisk synvinkel betraktades Moder Ryssland
som slavernas självklara ledarland och panslavismen
utgick från föreställningen att samtliga slaviska folk
skulle samlas under den enande ryska fanans beskydd.
Frågan var vad som skulle ske med alla icke-slaver i
det existerande Ryssland? I slutet av seklet vidtog en
ganska extrem russifiering under Alexander III.
Sedan Peter den Stores dagar hade etnisk tillhörighet
spelat en relativt underordnad roll i rysk politik,
men nu fick många nationaliteter känna av en
otrevlig kulturimperialism. Självklart ledde detta till
nationella reaktioner hos minoritetsfolken inom
imperiet, som exempelvis finnar men också slaver
och polacker.
Åter till 1800-talet
Har denna historiska exposé någon betydelse för samtidens
Ryssland? På många sätt befinner sig dagens
land i en liknande situation som under 1800-talet.
Sovjetsocialismen har en gång för alla övergivits, men
ingenting har kommit i dess ställe och intellektuella
frågar sig i dag, precis som för 150 år sedan, vad det
egentligen innebär att vara ryss.
Att bara se den sovjetiska tiden som en parentes,
låt vara långvarig och brutal, är emellertid inte rimligt.
Bolsjevikrevolutionen 1917 innebar en tredje
historisk väg för ryssarna. Samtidigt kan den faktiskt
ses som både en seger för zapadnikerna och slavofilerna,
men självklart på ett helt annat sätt än vad dessa
någonsin önskat sig.
Som kulturkonservativa krafter i dagens Ryssland
gärna påpekar kom faktiskt marxismen från väst och
var radikalt zapadnikisk i den meningen att den syftade
till ett fullständigt brott med det förgångna.
Trots det går det inte att betrakta kommunismen som
en naturlig följd av västanhängarnas strävanden under
1800-talet. Medan dessa vanligtvis betraktade det
västeuropeiska samhället som idealiskt syftade Lenins
revolution till ett fullständigt brott med detta.
Isolering
Som bekant blev det ingen världsrevolution. I stället
isolerades Sovjetryssland från omvärlden och när väl
bolsjevikerna accepterade detta kan man med viss rätt
påstå att de slog in på en slavofil politik, visserligen
med helt andra förtecken än 1800-talsrörelsen som
strävade efter att rädda och inte förkasta, det gamla
Ryssland. Att huvudstaden flyttades tillbaka från
Petrograd (S:t Petersburg) till Moskva är dock mer
än en tillfällighet och symboliserar i många stycken
hela den sovjetryska vägen, särskilt efter Josef Stalins
maktövertagande.
Stalin beundrade Ivan den Förskräcklige, men föraktade
Peter den Store. I slagorden ”socialism i ett
land” sammanfattas ganska väl synen på det egna landet
och omvärlden.
Tanken på världsrevolutionen övergavs naturligtvis
aldrig, men det var självklart att denna skulle ledas
från Kreml och de sovjetryska intressena skulle
alltid gå först.
Samtidigt som bolsjevikrevolutionen blev höggradigt
inåtvänd kombinerades den utrikespolitiskt med
traditionellt imperialistiska drag. Sovjetunionen baserades
så långt det gick efter det gamla tsarryska väldets
utsträckning. Formellt var Sovjetunionen en
sammanslutning av likställda socialistiska stater, men
i praktiken var det aldrig någon tvekan om att Ryssland
var den ledande nationen. Betänk bara de inledande
orden i den under andra världskriget antagna
sovjetiska nationalsången: ”De folkstyrda staternas enade välde, för sekler
befäst av vår ryska nation...”
”Det stora fosterländska kriget” innebar dessutom
att provinserna i väst äntligen kunde reockuperas.
Det är knappast någon tillfällighet att de baltiska länderna
härvid lag inte, som andra sovjetiska lydstater,
fick behålla någon formell självständighet. De hade
ju tillhört det gamla tsarryska väldet och skulle därför
återföras till det samma, låt vara under det nya
namnet Sovjetunionen.
Det försocialistiska ryska arvet innebar ständiga
ideologiska problem för kommunisterna. Historieböckernas
beskrivning av Peter den Store är ett gott
exempel. Å en sida skildras han som en typisk feodal
förtryckare. Å andra sidan som mannen som öppnade
Ryssland västerut och moderniserade landet. Ytterligare
ett sätt att beskriva tsaren är att han saknar
historisk betydelse eftersom det är de
socioekonomiska förhållandena som skapar historien
och inte enskilda personer. Möjligen kan detta komplicerade
synsätt tas som exempel för den ryska förmågan
att sammanföra logiskt oförenliga resonemang
med varandra.
Trots allt tvingas man faktiskt konstatera att de
sovjetiska myndigheterna emellanåt tog stor hänsyn
till kulturarvet. Visserligen förekom utbrott av verkligt
kulturbarbari, med rivningar av blanda annat
kyrkor och kloster. Ändå fanns så många undantag
att det inte kunde vara fråga om tillfälligheter. Ett
gott exempel utgör det lyckliga öde som de ryska
tsarpalatsen utanför S:t Petersburg gick till mötes efter
andra världskriget.
Dessa förstördes till stora delar av invaderande
tyska trupper, men har därefter successivt återuppbyggts
till ursprungligt skick. Kanske hade detta varit
något att tänka på för rivningsglada svenska politiker
under 1960- och 70-talen.
En annan aspekt av denna något märkliga ideologiska
kluvenhet från sovjetiska myndigheter är att
tänkandet var nödvändigt för att motivera människor
till uppoffringar och visa ett minimum av lojalitet
gentemot staten. Det är ingen tillfällighet att den
nygamla synen på den egna historien på allvar började
tillämpas under andra världskriget - vilket ju för
övrigt kallas Stora Fosterländska Kriget, inte Stora
Socialistiska Kriget eller något sådant.
Patriotism kunde bara byggas på grundläggande
mänskliga känslor för den egna nationen, inte på abstrakta
marxistiska principer som dessutom inte fungerade
i praktiken.
Sedan är det förstås självklart att fosterlandskärleken
ofta missbrukades. Ur sovjetisk synvinkel fanns
kulturarvet där inte främst för sin egen skull utan
för att legitimera kommunistpartiets politik. Man bör
också komma ihåg att hyllningarna inskränkte sig de
stora kollektivens historia - de små traditionella
gemenskaperna svartmålades desto oftare.
Under alla omständigheter var det relativt enkelt
för den vanlige ryssen att identifiera sig med det sovjetryska
väldet under kommunisttiden. Detta innebär
självklart inte att människor utan tvekan och tvivel
accepterade den repressiva politiken, men den nationella
samhörigheten var någorlunda enkel att definiera.
Att vara ryss innebar att vara en del av det sovjetryska
imperiet, där kommunismen på sätt och vis
utgjorde en fullbordan av ett gigantiskt nationellt
projekt och inte ett definitivt brott med den gamla
tiden före 1917. Precis som i det förpetrinska Ryssland
var den ryska civilisationsvägen påtagligt annorlunda
än västvärlden. Till skillnad från me-deltidens
Ryssland var dock den egna överlägsenheten en mer
knäsatt princip, liksom det missionerande budskapet.
Svårsmält
För den som inte var etnisk ryss var självklart denna
ideologi svårare att smälta. Visserligen erbjöd Sovjetunionen
(i teorin) en hög grad av kulturell autonomi
åt de mindre folken, men dessa ansågs vara
underlägsna och beroende av den ryska ledningen.
Dessutom motarbetades allt för stor frispråkighet av
kommunistpartiet.
Man skall inte underskatta den nationella
sprängkraftens betydelse för Sovjetunionens undergång.
Ropen på nationell självständighet utgjorde den
tredje pelaren i kommunismens undergång. De andra
var bristen på mänskliga fri- och rättigheter samt
den sociala och ekonomiska stagnationen under
Brezjnevtiden.
De två sista faktorerna gällde självklart de etniska
ryssarna i väl så hög grad som andra folk, men i det
första fallet var missnöjet påtagligt mindre -eller till
och med rent av frånvarande. Här finns ett viktigt
skäl till den sovjetnostalgiska vågen i Ryssland - ett
fenomen som annars (nästan) lyser med sin frånvaro
i övriga Östblocket.
Att ropa på en återgång till kommunismen i exempelvis
Estland vore ju det samma som att kritisera
den egna suveränitetspolitiken och därmed förneka
rätten till nationellt likaberättigande.
I Ryssland innebär däremot Sovjetimperiets fall
på många sätt en katastrof ur traditionell imperialistisk
synvinkel. Häri ligger också en möjlig förklaring
till de märkliga allianser mellan kommunister
och imperialistiskt sinnade nytsarister som ibland till
och med demonstrerar tillsammans.
Problem?
Nå, säger kanske den politiskt korrekte, det är väl
bara bra om det rysknationella projektet misslyckas;
Vi har ju sett vilka katastrofer åsamkats av den aggressiva
nationalismen under 1900-talet! Problemet
är bara att, oavsett man gillar det eller ej, att nationalismen
skapar en form av samhörighetskänsla i samhället
som är nödvändig för att bygga upp en demokrati.
En lätt jämförelse mellan två länder i vårt närområde
bevisar tesens riktighet.
1991 blev både Litauen och Vitryssland självständiga
stater, men bara i det förstnämnda har de ekonomiska
och demokratiska reformerna fungerat.
Vitryssland saknar i stort sett de nationella band -
både i det förgångna och nutiden - som Litauen har.
Den som mer än någon annan lyckats profitera på
denna brist är naturligtvis diktatorn Alexander
Lukasjenko.
Egentligen är det inte så konstigt att det är på detta
vis. En gemenskapskänsla för det egna landet är helt
enkelt nödvändig för att skapa de rätta demokratiska
förutsättningarna. Demokratin innebär ju folkstyre
- men då måste det också gå att definiera vad detta
folk är. Om inte samhörighetskänslan existerar är det
inte heller särskilt troligt att människor vill dela med
sig av ansvar och rättigheter inom territoriet - annat
än om de tvingas till det, vilket också är fallet i
Vitryssland.
I dag talas det mycket om farorna med den ryska
extremnationalismen (eller nationalismen över huvud
taget), men egentligen är denna rapportering
missvisande. Genom historien har Ryssland snarare
haft för lite än för mycket nationalism! Rättare sagt:
det har aldrig växt fram någon naturlig statsnationalism
av västeuropeisk modell. Egentligen är
detta inte så konstigt. Det ryska väldet har ju aldrig
haft några naturliga gränser, varken geografiskt, etniskt,
knappast ens kulturellt - och detta trots den
ryska kulturens mycket specifika utseende.
Nyimperialism
Situationen är alltså mycket lik den på 1800-talet.
Rysk nationalism blir gärna det samma som imperialism
- politiskt och kulturellt. Det är onekligen
tråkigt att det mäktiga Ryssland tydligen inte anses
mäktigt nog, och framför allt (hur otroligt det än låter)
anses för geografiskt stympat! De nuvarande ryska
gränserna är också fullständigt godtyckliga.
Smärtsammast torde förmodligen Ukrainas utbrytning
upplevas vara. I Ukraina ligger Rysslands
historiska hjärta. Moskva är ju ”bara” 850 år, medan
Ukrainas huvudstad Kiev är betydligt äldre. I den
mån man kan tala om Rysslands hedniska rötter finns
de här, men än viktigare är att Kiev var platsen för
det första organiserade ryska riket och platsen för
Rysslands kristnande. Ett Ryssland utan Ukraina
upplevs av många som ett kulturellt ofullständigt, ja
nästan otänkbart rike.
Den självständiga staten Ukrainas existens utgör
samtidigt en buffert för nyimperialismen. En rysk
”återförening” måste ju rimligen börja där behovet
är allra störst, det vill säga just ett återtagande av
Ukraina. De politiska, ekonomiska och militära
komplikationerna med ett sådant projekt skulle naturligtvis
bli enorma.
Men varför går det inte att tänka sig ett Ryssland
inom dagens gränser? Självklart borde detta vara den
logiska (och fredliga) lösningen. Ty vad är det som
säger att just dagens förhållanden kommer att bestå.
Likaväl som Sovjetunionen fallit sönder, går det inte
att tänka sig en liknande utveckling inom nuvarande
Ryssland? Som fallet Tjetjenien visar finns det också
folk som har sådana intressen.
De historiska parallellerna är dystra. De gånger
Ryssland inte styrts med järnhand från Moskva (eller
S:t Petersburg) har det väldiga riket haft en tendens
att falla samman i anarki och inbördeskrig. Detta
är ytterligare ett skäl till varför den imperiala modellen
ofta ses som det enda nationella alternativet.
Inte heller ur etnisk synpunkt är situationen ”tillfredsställande”.
Dels bor många ryssar utomlands
(vilket i och för sig skulle kunna fungera som incitament
för nyimperialism), dels bor det verkligen inte
bara ryssar inom nuvarande Rysslands gränser och
andelen blandäktenskap är trots allt också ganska stor.
I själva verket skulle en etniskt definierad nationalism
bara förstärka separatismen i Tjetjenien, Tatarstan
och Jakutien med flera mer eller mindre autonoma
områden. Hittills är Tjetjenien det mest radikala
exemplet på självständighetssträvanden, medan
andra regioner med starka historiska rötter, exempelvis
Tatarstan, tycks nöja sig med självstyre. Naturligtvis
skulle detta ändra sig samma dag som etnisk
tillhörighet skulle bli inträdeskrav på att vara
en god rysk medborgare.
Förändring
Kanske kan ovanstående resonemang tyckas alldeles
för teoretiskt. Inte bryr sig Ivan Ivanovitj Ivanov och
hans hustru Olga om eventuella identitetsproblem
bland intellektuella i Moskva och S:t Petersburg? Den
som vandrar längs gatorna i någon av de större städerna
får snarast intrycket av att ryssarna anammat
åtminstone en del av marxismen - de har alla blivit
materialister! Ofta florerar en ganska ”plastig” västerländsk
konsumism. Inte så konstigt i och för sig -
prylhysteri är en naturlig reaktion efter påtvingad
och konstlad varubrist under så många år.
Det finns dock tecken i skyn - eller kanske snarare
under marken. För ett par år sedan var det
mycket populärt att spela tetris på fickdatorer i tunnelbanan,
i dag har folk gått tillbaka till det traditionella
bokläsandet. Likaså har intresset för amerikansk
B-film minskat. Ibland föredrar människor till och
med de gamla sovjetproducerade mer eller mindre
propagandistiska filmerna.
Sådana tendenser märks naturligtvis sällan i officiell
statistik. Tydligare tecken är återuppbyggandet
av gamla ryska kulturskatter, till exempel Kristi Frälsare-
katedralen i Moskva (världens tredje största
kyrka). Denna lät Josef Stalin resolut riva, men nu
har den återuppbyggts på rekordtid. I Sverige skulle
ett sådant projekt förmodligen klassats som slöseri
med statens pengar: vore det inte bättre att satsa det
otillräckliga kapitalet på sociala reformer - det finns
ju så många nyfattiga? Ryssarna själva är däremot i
de flesta fall mycket positiva till utvecklingen. Katedralen
står som ett bevis på viljan att gottgöra sovjettidens
försyndelser.
Visst finns risken för okritisk historiedyrkan, men
på det hela taget måste nog det kulturella intresset
välkomnas. Lika viktigt som en fungerande ekonomi
är en fungerande nationell kultur, där den egna särarten
bejakas. Kanske är det här hoppet inför framtiden
ligger. Ett Ryssland där den gamla kulturen tillåts
spela en stor roll i samhället torde minska rädslan
(ogrundad eller ej) för ”skadlig västimperialism”.
Det konstlade behovet av gränsrevisioner och aggressiv
utrikespolitik torde också bli mindre i ett Ryssland
där medborgarna inte upplever sig som del av
en civilisation på väg mot sitt definitiva sönderfall,
utan i stället som en del av en återuppstånden kulturell
tradition.
Missförstådd Solsjenitzyn
När den kände författaren och tidigare dissidenten
Alexander Solsjenitzyn förklarar att det ryska idealet
bäst förverkligas i den gamla miren, tsartidens
bondby, är det svårt att förstå hur dessa idéer skall
kunna omsättas i dagens betydligt urbana samhälle.
Solsjenitzyns idéer kan verka lika hopplöst ”histopiska”
som de vilka en gång framfördes av 1800-talets
slavofiler, men då har man nog missförstått honom.
Vad Solsjenitzyn rimligen menar är att mirens anda
skall genomsyra också det moderna samhället. I klassisk
rysk tradition är det känslan som är det väsentliga
- inte tydligt utmejslade och logiskt oförvitliga
idéer.
Solsjenitzyns förslag är inte okontroversiella. Då
han anser att såväl Ukraina som Vitryssland bör ”tillhöra”
Ryssland representerar han en inåtvänd slavofilism
som torde avskräcka många. Ändå är hans grundläggande
uppfattning att utgå från de små
gemenskaperna, helt naturlig. Man måste förstå
Solsjenitzyns idéer utifrån den sovjetiska politiken.
Medan sovjetstaten faktiskt kunde bevara större
kulturella institutioner gjordes desto kraftigare försök
att förstöra de mindre kollektiven och ersätta
dem med egna konstruktioner. Barnen skulle naturligtvis
uppfostras i statens regi, inte i hemmen (jämförmed
svenska folkhemmets daghemspolitik), i skolorna
och på arbetsplatserna fanns mängder av föreningar
och organisationer. Till exempel organiserade
de sovjetiska företagen ofta såväl fritid, som semester
och sjukvård för de anställda. Under sådana
omständigheter är det märkligt att ett civilt samhälle
över huvud taget har överlevt.
Det är ingen tvekan om att familjen och andra
frivilliga gemenskapsformer måste stärkas. Den ryska
nationella identiteten måste återuppbyggas från botten.
En sådan utveckling skulle kunna leda till ett
positivt bejakande av den gemensamma ryska kulturen,
men samtidigt öppna för en mångfald av tolkningar
av samma kultur. Framför allt skulle den ryska
kulturen inte behöva hängas upp på exempelvis en
nyimperialistisk politik för att överleva.
Ett Ryssland med en stark kulturell självkänsla
bör också komma minoritetsfolken till del. Detta
kombinerat med en verkligt fungerande federalism -
något Ryssland aldrig haft - är förmodligen den bästa
framtidsmelodin. En stark egen identitet skulle inte
bara skapa framtidshopp, utan också vara en god jordmån
för de ekonomiska och demokratiska reformerna,
liksom för de sociala. Vi får inte glömma att
dagens så kallade rövarkapitalism till stor del är resultatet
av ett samhälle utan sammanhållning: kortsiktig
egoism har ersatt naturliga gemenskapsformer.
Som belysts i denna artikel går det knappast att
se den ryska identiteten enhetlig, varken ur politiskhistorisk,
etnisk eller kulturell synvinkel. Det genuint
ryska är ungefär som den klassiska förklaringen
av hur en elefant ser ut: den är svår att beskriva, men
när man ser den inser man direkt vad det är för ett
djur. Det är nog också sant som det sagts om landet:
Det går inte att förstå Ryssland - bara att tro på Ryssland.

| |
|
|