Provokativ pessimism i tvekamp med tidsandan
Publicerad i Contextus #2/97
av: Anders Ågren
Medan politiker ofta inte blickar längre än till den stundande valrörelsen förmår von Wright skåda utmed
mänsklighetens långa utvecklingslinjer. En skeptiker mot framåtskridande och vanmaktens optimism, en nattsvart
pessimist, som likt ett ensamt gammalt träd på kalfjället vägrar böja sig för tidens återkommande stormvindar
i form av skiftande opinioner och massans tillfälliga nycker.
I en tid som utmärks av allt snabbare tekniska
landvinningar och av tro på ekonomisk tillväxt
som världsproblemens botemedel i kombination
med informationsteknologins genombrott
och marknadsekonomins seger över planhushållningen
finns det ett nyvaknat intresse för mer
pessimistiska tankegångar.
Ett tecken i tiden torde vara att tysken Oswald
Spenglers berömda verk från 1920-talet, Untergang
des Abendlandes, för första gången gavs ut i svensk
översättning 1996 och att den andra delen i samma
verk skall komma ut under innevarande år.
Denna motreaktion framträder desto mer tydligt
om vi betänker det uppsving som den finlandssvenske
filosofen och professorn Georg Henrik von Wright
har fått i allt vidare kretsar under de senaste åren.
von Wright är en av de mest aktuella filosoferna i
den västerländska kultursfären.
Framförallt har han blivit känd för sin civilisationskritik
och härvidlag i synnerhet den kritik som
riktas mot de konsekvenser som riskerar att drabba
mänskligheten genom den nya livsstil som allt större
delar av världens befolkning anammar. En livsstil som
hämtar näring i tron på det eviga tekniska framåtskridandet
och fortsatt ekonomisk tillväxt.
Personligen har jag haft tre böcker av filosofen
ståendes i min bokhylla, men tidsbrist har gjort att
jag aldrig givit mig tid att mer noggrant läsa igenom
dennes alster. För inte så länge sedan, närmare bestämt
i slutet av mars månad detta år, befann sig von
Wright på besök i min hemstad Umeå och under
denna vistelse gavs en längre intervju för en lokaltidning
(Västerbottens Kuriren 1997-03-29). I denna
dömde han inte bara ut ekonomisk tillväxt, teknologiskt
framåtskridande och demokrati som styrelseform
utan förklarade också att västerlandet befinner
sig i slutet av en betydelsefull kulturperiod där den
stora litteraturen, måleriet och musiken tillhör det
förflutna.
Genast kände jag ett intresse av att stifta bekantskap
med en man som på detta flagranta sätt tar strid
med allt vad etablissemang heter. Under en veckas
vistelse i landets nordligare del fick jag tillfälle att
läsa igenom de tre böckerna: Humanismen som livshållning
(1978), Vetenskapen och förnuftet (1986) och
Myten om framsteget (1993).
Filosofin kall i livet
Georg Henrik von Wright föddes år 1916 i Helsingfors
och redan vid 13 års ålder väcktes intresset för
filosofi. Under en minnesvärd jul berättade fadern
vad filosofi var och redan då insåg den unge von
Wright att detta var hans kall i livet. Som yngling
tog von Wright starkt intryck av samme Spengler
som, nota bene, idag åter kommit i ropet. Under studietiden
kom von Wright under inflytande av professorn
i filosofi vid Helsingfors universitet, Eino
Kaila, som var en framstående vetenskapsman, en
lysande föreläsare och därtill en introduktör av bl a
den logiska positivismen i Finland.
1939 begav sig von Wright till England, närmare
bestämt Cambridge, för att forska och under sin vistelse
i denna traditionstyngda miljö kom han i kontakt
med den framstående filosofen Ludwig Wittgenstein,
vars tankegångar raserade von Wrights ursprungliga
filosofiska roll som logisk empirist. Karriären
tog därefter fart. Innan fyllda 30 år blev han
professor i filosofi vid Helsingfors universitet och år
1948 efterträdde han sin gamle lärare Wittgenstein
som professor i Cambridge. Efter tre och ett halvt år
lämnade emellertid von Wright Cambridge och återvände
till Finland för att återta sin professur som
hade förblivit obesatt, även om detta enligt han själv
var ett av hans svåraste beslut i livet.
Under sin verksamma tid har von Wright publicerat
en rad vetenskapliga skrifter som spänner över
ett imponerande stort område. Vid sidan av detta och
på ett sätt som förvisso icke eftersträvat vetenskap i
en sträng bemärkelse har ett antal böcker utgivits där
han utvecklar sin kritik mot samhällsutvecklingen.
Förutom de tre tidigare nämnda har även ett senare
verk präglats av samhällskritiken och det är Att förstå
sin samtid (1994).
Humanismen som livshållning är en bok som består
av en samling essäer, vilka merparten ursprungligen
består av föredrag från en mycket lång tidsperiod.
Det föredrag som det inledande kapitlet bygger
på, Humanismens förfall, hölls redan 1946 medan
den avslutande essän med samma titel som boken
kom till 1976-77.
I Humanismen som livshållning behandlas så disparata
saker som datorer, Marx och marxismen, kunskapen
som livsform, synen på naturen genom tiderna
- förtjänstfullt kontrasterad mellan antikens, den efterföljande
kristendomens och nutidens syn på naturen.
Vidare holism respektive fragmentisering inom
vetenskapen.
Människan har rubbat jämvikten
I den sista essän diskuterar von Wright bl a humanismen
som begrepp och tecknar ett tidsperspektiv genom
att använda sig av tre faktorer: naturen, människan
och det övernaturliga. Författaren menar att i
dagens situation är det förhållandet mellan människan
och naturen som blivit det problematiska i tillvaron.
Människan har nämligen gripit in i natursystemet
och rubbat jämvikten, vilket i sin tur riskerar
att slå tillbaka mot mänskligheten som art i formen
av miljöföroreningar, erosion och dylikt. Budskapet
är inte att människan skall upphöra med vetenskap
och avstå från teknologi men ”människan
måste ännu lära sig att göra rätt bruk av sin egendom.
Hon måste lära sig att manipulera och styra
naturen i liten skala utan att rubba dess jämvikt i
stort och se till att finaliteten hos handlingarna inte
förbyts till kontrafinalitet hos handlingarnas följder.
Människan måste känna gränsen för sina möjligheter
och inse, att hon är bunden av naturlagarna till en
större helhet än den, som enskilda individer och grupper
kan kontrollera i avsikt att tillgodose kortsiktiga
begär och önskningar.”
Ett förnuftigt leverne, enligt von Wright, blir
med beaktande av ovanstående ”samma sak som att
leva i samklang med naturens ordning.” Det sista
känns inte minst aktuellt idag när forskningens framsteg
inom t ex. gentekniken snart möjliggör kloning
av människor; kloningen av fåret Dolly synes till
yttermera visso blott vara början på den anträdda
vägen.
Då utvecklingen nått så långt finns det faktiskt
all anledning i världen att stanna till och allvarligt
fundera kring vart mänskligheten är på väg, och kanske
än viktigare, fundera över handlingarnas konsekvenser.
Vi vet allt för väl att tekniska landvinningar
kan få katastrofala följder om de hamnar i fel händer.
Det ligger på sina håll en mycket sympatisk inriktning
i von Wrights humanism, måhända stöter
den sig för mycket med vad som idag anses vara politiskt
gångbart men för mig som konservativ i den
moderata sfären finns det mycket som ändå känns
angeläget. Härvidlag åsyftar jag bl a viljan att framhäva
de naturliga gemenskapernas betydelse, vilket
är något som saknats en längre tid: ”En humanism,
som ställer människans väl i centrum, måste i dag
starkare betona solidariteten människor emellan än
den enskilda individens självförverkligande. Men de
två aspekterna: solidaritet och självförverkligande,
kan inte skarpt skiljas åt. Ändamålet med solidaritet
kan inte vara annat än att alla enskilda inom gemenskapen
skall få det bra.”
Värdekonservativ
I tidningsartikeln som tidigare refererats (VK) definierar
sig Wright i frågor om kulturella värden och
traditioner som konservativ och för en konservativ
finns det onekligen vissa intressanta delar att fästa
sig vid. Under en längre tid har moderaterna stått
under inflytande av ett mycket starkt framstegsoptimistiskt,
för att inte säga deterministiskt, tänkande.
Vid läsningen av vissa programskrifter som
varit på remiss det senaste året har detta intryck partiellt
förstärkts. Utvecklingen framställs som om den
gick på räls från ett kollektivistiskt och dåligt samhälle
till ett individualistiskt och moderatinspirerat
lyckorike: från ofrihet till frihet, från ont till gott.
Någonstans på vägen tappades den hovsamma och
inför omgivningen återhållsamma och eftertänksamma
inställning som nog är nödvändig för att på
ett konstruktivt sätt kunna formulera frågor och ge
rimliga fingervisningar åt morgondagens krav. Här
skulle det nog inte skada med ett litet mått av von
Wrights skepticism och eftertänksamhet inför utvecklingen
för att på något vis balansera den annars väl
ensidiga framtidstron.
I en av böckerna instämmer von Wright i uppfattningen
att det finns två grupperingar som skulle
kunna uppskatta hans idéer: värdekonservativa som
inte faller för allt modernt och vårdar fädernas minne
samt en i dag till synes utdöende grupp, nämligen
vänsterintellektuella. Tyvärr, får man väl säga, är det
även uppenbart vilka tankar som kan appellera till
dessa grupperingar och det är kanske också dessa
vänsteridéer som fått störst uppmärksamhet i debatten
kring författaren. Med reservation för vad jag ovan
skrivit, så går det inte att svälja professorns tankar
med hull och hår.
I påfallande många delar, framförallt vad beträffar
den ekologiska sidan av von Wrights samhällskritik,
och som påvisats i andra fora än här [jfr Svensk
Linje 3-4, 1996] stämmer inte de mest apokalyptiska
tongångarna med tillgänglig empiri. Likaså dennes
enligt min mening obefogade oro för marknadsekonomins
globala dominans och det härpå följande
tillväxttänkande som vunnit fotfäste. Här finns det
all anledning att modifiera von Wrights idéer då
utvecklingspessimismen tar sig allt för obalanserade
uttryck.
Alienering från gemenskapen
I sin bok Vetenskapen och förnuftet har von Wright
gjort ett försök att skåda de verkningar som teknologin
och vetenskapen har på livsbetingelserna. Genom
att ”uppspåra och uttolka de tendenser, som pekar
mot framtiden.” Genom att i det förflutna söka inte
bara ursprunget till krafter som driver utvecklingen,
utan också se alternativ till den livsform som utvecklats,
letar sig von Wright fram mot nuet och i
förlängningen framtiden. Förutom att oroa sig över
den skadliga påverkan som människans livsstil har
på naturen framträder även andra nog så aktuella
orosmoment - vad blir då följden av den nya livsstil
som uppkommit i överflödssamhällets kölvatten?
von Wright menar att även om folk får mer fritid
och utnyttjar denna väl ”så kan de inte förhindra en
fortgående alienering av den enskilda från gemenskapen
och en förstärkt känsla av att livet är utan mening
- särskilt (min kursivering) hos dem vars högsta
glädje är att bli delaktiga av det växande utbud på
konsumtionsvaror och nya bekvämligheter, som en
ständigt expanderande industri och teknologi tillhandahåller.
Och är det inte detta det stora, stora flertalet
människor?” Författaren pekar på hur vantrivsel
och missnöje skapas av människans alienering och
att resultatet ses i flykten till alkohol, droger, brottslighet
och irrationella läror som svar på ett andligt
behov.
Även här måste von Wright tillerkännas en viktig
poäng. I den jakt som nutidsmänniskan bedriver
för att ständigt klättra högre på karriärstegen, för att
få bättre statusprylar och för att på helgerna få sitta
”zappandes” mellan sina 75 TV-kanaler så är det befogat
med en stilla undran om detta verkligen är idealet
för människan när vi står på gränsen till ett nytt
millenium. Är detta höjden av utveckling? Är detta
höjden av mänsklig lycka eller är det någonting oerhört
mer betydelsefullt som måhända fattas? Som
synes många frågor, vilka alla ger ett tveksamhetens
sken över dagens moderna och förment upplysta samhälle.
Boken avslutas med att författaren skådar in i
en möjlig framtid - en betraktelse som utformas till
en allvarlig oro inför dagens trender: den ”vetenskapsbaserade
industriella teknologin” fortsätter sin optimistiska
marsch mot framtiden samtidigt som naturen
fortsätter att skövlas, tillgångar förbrukas, konkurrensen
mellan länderna ökar och de svagare hamnar
i en beroendeställning till de starkare. I
förlängningen ser von Wright till och med att mänskligheten
går mot sin undergång som zoologisk art -
detta anses ha en mera hotfull bakgrund i verkligheten
än tidigare.
Med detta syftas delvis på de lager av kärnvapen
som mänskligheten numera förfogar över och som
kan förinta vår civilisation på några ögonblick. Jag
fruktar att denna oro, konstigt nog vid en första anblick,
är än mer befogad i framtiden än vad den var
under Kalla kriget. Detta med tanke på att kärnvapenteknologin
efter Sovjetunionens sammanbrott blivit
oroväckande lättåtkomlig, plutonium är på drift och
att det faktiskt befaras att länder med terroristanknytning
snart kommer att kunna komma över
detta. Sammantaget hyser von Wright en stark pessimism
om framtiden men trots allt finns ett litet kvardröjande
hopp i människans rationella anlag och i
samband härmed ses förnuftet som ett hopp för
mänskligheten.
Undergrävd nationalstat
Vetenskapen och förnuftet resulterade i en omfattande
debatt kring von Wright och de negativa omdömena
var många och av varierande art. Turbulensen, och
för all del intresset, kring ämnet fick von Wright att
fortsätta reflektera kring de teman som Vetenskapen
och förnuftet hade behandlat och 1993 kom således
verket Myten om framsteget som spann vidare efter
samma linjer. I denna bok fortsätter författaren sitt
ivriga sökande, funderande och diskuterande kring
samhällets utveckling. Nostalgiska tillbakablickar på
antikens tro på en självuppehållande kosmisk harmoni
eller för den delen drömmen om ett återställande
av ett universellt kristet samvälde avfärdas
emellertid resolut.
Något som blivit aktuellt i dagens debatt är framtiden
för nationalstaterna. Med den Europeiska Unionen
har situationen förändrats för medlemsnationerna
och det finns många som gärna ser ett federalt
Europa, ett Europas Förenta Stater, medan det finns
andra som hyser en mer kylig och distanserad inställning
till sådana tankegångar. von Wright diskuterar
kring nationalstatens framtid, även om han i skrivande
stund inte kunde veta hur aktuell denna fråga
skulle komma att bli. Trender som internationalisering,
privatiseringar och konsekvenserna av globaliseringen
är sådant som hamnar under luppen.
I huvuddelen av den finlandssvenske filosofens
funderingar är det som moderat svårt att hålla med
och ofta drar han lite väl långtgående slutsatser, men
liksom tidigare finns det ändock spridda punkter som
är värda att reflektera kring. Befarandet av att
nationalstaterna undergrävs är emellertid en punkt
där jag delar författarens oro: ”I första hand är emellertid
verkan snarare att traditionella kulturmönster
bryts sönder än att grunden läggs för nya former av
global gemenskap. Därmed hotas den känsla av nationell
identitet som förenat människorna i de tidigare
nationalstaterna, och som givit särprägel åt olika
nationers insatser på kulturens område, att uttunnas
eller rent av utplånas. Nationell identitet är inte detsamma
som chauvinistisk självförhävelse. Den kan
definieras som ett medvetande att tillhöra en gemenskap
som hålls samman av en lång kulturtradition
och skiftande historiska öden. Den profileras i kontakt
och växelverkan med andra nationer, som söker
sin identitet.”
Även på detta område finns det mycket att önska
av det för tillfället största svenska partiet, vars ordförande
för övrigt förklarat att nationalstatens tid är
förbi. En from förhoppning är att lite mer tankemöda
läggs på just detta. Den entusiasm som moderaterna
lyckades uppbåda inför folkomröstningen 1994, en
entusiasm som då i alla fall delvis var taktiskt betingad,
har levt kvar och de som hade hoppats att
partiet skulle inta en mer skeptisk inställning till EU
och alla dess institutioner blivit grundligen besvikna.
Hur långt är partiet redo att gå för att vinna rent
politiska bataljer? EMU-frågan blir alltmer aktuell
och kommer vi att få se samma utveckling här - d v s
att de allvarliga brister och problem som finns med
det europeiska samarbetet ”för en kort stund” sopas
under mattan så att hemmaopinionen skall kunna
vinnas?
I kapitlet med den mycket träffande rubriken
”En provokativ pessimism” konstaterar von Wright
att den vetenskapliga världsbilden, från att i seklets
inledning ha varit strängt deterministisk och lagbunden,
nu går mot en allt uppenbarare fragmentisering
påskyndad av kvantumteorins landvinningar och det
som allmänt kallas kaosforskning.
I dessa tider urskiljer författaren två sidor av problematiken
i förhållandet mellan människa och natur:
etiska frågor respektive ekologiska frågor. Under
benämningen etiska frågor tar författaren upp sådant
som de spektakulära framstegen inom medicinsk
och genetisk teknologi, djurens rättigheter och ansvaret
för kommande generationers möjligheter att
leva i en oförstörd natur.
von Wright ”bekänner” att det är svårt att få något
egentligt grepp om dessa frågor och menar att
detta, förutom att bero på hans egna tillkortakommanden
även har en annan mer objektiv grund: ”Det
är ett välbekant och ofta omvittnat faktum att den
värdegemenskap, som tidigare band oss västerlänningar
samman och som i stor utsträckning byggde
på vårt gemensamma, kristna kulturella och religiösa
arv, håller på att erodera, försvinna, upplösas. Den
håller på att efterträdas av något som kunde kallas
ett värdetomrum eller värdevacuum där det inte
längre existerar allmänt accepterade måttstockar med
vilka man kan avväga och bedöma etiska ställningstaganden.”
Tvivlande till religionens renässans
Författaren förmår inte att ge svar på hur västerlandet
skall kunna komma ur detta ”moraliska upplösningstillstånd”
men ställer sig däremot tvivlande till
en renässans för religionen och fylls snarast med
rädsla inför de fundamentalistiska drag som dagens
religiösa liv uppvisar. Likaså avfärdas den fundamentalism
som enligt von Wright finns i det som brukar
gå under benämningen scientism och som består av
en ”okritisk och överdriven tro” på att man med teknik
och vetenskap kan lösa alla väsentliga problem.
Det är synd att författaren inte går djupare in i
dessa etiska frågor. Frågeställningarna kring den värdenihilism
som sprider sig i västerlandet blir allt mer
aktuella i vårt eget sönderfallande samhällsbygge och
är av starkt intresse för mer konservativt sinnade
människor. Än så länge har tyvärr ingen funnit det
svärd som på ett tillfredsställande vis skulle kunna
klyva denna gordiska knut.
I synen på de ekologiska frågorna har pessimismen
från tidigare böcker fördjupats och intensifierats.
Mänskligheten sägs stå inför globala hot som
exempelvis ozonlagrets uttunning och växthuseffekten
och detta hotar nu livets fortbestånd på vår
jord. Härvidlag tar von Wright in argument som tidigare
berörts: avståndstagande från fortsatt ekonomisk
tillväxt, argumentering för en nedvarvning av
världsekonomin och därmed är vi tillbaka på områden
där man som moderat skyggar tillbaka. Ömsom
vin, ömsom vatten med andra ord. Så långt har det
gått i Myten om framsteget att författaren inte längre
bekänner sig till förnuftet som ett hopp för mänskligheten.
Avslutningsorden lyfter emellertid fram något
av det som jag tycker är viktigast med von Wrights
tänkande. Författaren konstaterar att utvecklingen i
världen tar språng i helt oförutsedda riktningar och
att irrationaliteten härigenom får ett större spelrum:
”Detta är ett faktum som också den rationella betraktaren
måste erkänna och ta med i sin betraktelse.
Det betyder inte att man skall respektera oförnuftet.
Men det kan, kanske, lära oss en intellektuell ödmjukhet
som kan vara till nytta, inte bara för den teoretiska
förståelsen utan också för den praktiska planeringen
av vår egen framtid. Mycket av det som
problematiserat vår tillvaro härrör från en överskattning
av vår förmåga att rationellt, med vetenskap och
teknologi, behärska utvecklingen.”
Kliva av ekorrhjulet
von Wrights idéer är, med alla tidigare framförda
reservationer i åtanke, tänkvärda och manar till besinning.
Även om det budskapet blott får nutidsmänniskan
att för ett enda litet ögonblick stanna upp i
sin karriäristiska hets, kliva av ekorrhjulet och istället
fundera lite kring sin egen existens och meningen
med tillvaron, ja då är tvivelsutan mycket vunnet.
Att läsa von Wrights alster är även njutningsfullt ur
rent litterär synvinkel och han förmår förklara så att
även lekmän kan följa med i de filosofiska frågornas
snåriga värld.
I en tid då Moderata Samlingspartiet, synes ha
köpt hela paketet om det eviga framåtskridandets filosofi
- ”Det nya är bättre än det gamla” för att alludera
på det framtidsmanifest som presenterats i Land
för hoppfulla. - då är det de facto nödvändigt att sådana
som von Wright finns och förmår stoppa hälarna
i marken.
Det är icke nödvändigt att hålla med den nu över
80 år gamle filosofen på alla punkter; stundom är
man snarare benägen att inta motsatta ståndpunkter
men hur man än vrider och vänder på frågorna ligger
det mycket tänkvärda resonemang i böckerna. Ty
medan politiker ofta inte ser längre än till den stundande
valrörelsen förmår von Wright skåda utmed
mänsklighetens långa utvecklingslinjer. En skeptiker
mot framåtskridande och vanmaktens optimism, en
nattsvart pessimist, som likt ett ensamt gammalt träd
på kalfjället vägrar böja sig för tidens återkommande
stormvindar i form av skiftande opinioner och massans
tillfälliga nycker. En man som förvisso icke har
svaren på alla våra frågor men en som förtjänar all
den respekt som kommer med förmågan att ifrågasätta
maktens bud och tvivla på modernismens enkla
slagord i en tid av allmänmänsklig rotlöshet. Med
andra ord en man vars tänkande vår civilisation inte
skulle ha råd att undanvara.

| |
|
|