Konsumtion gör ingen människa glad Personer som inte har fått sina grundläggande behov av trygghet, självkänsla, tillhörighet och självständighet söker ofta lyckan i ägodelar och konsumtion. En ny antologi söker efter materialismens psykologiska effekter. Av Magnus Jacobson
Julhandeln kommer att slå rekord, förutspår Handelns utredningsinstitut, HUI. Den brukar göra det. Varje år köper vi mer julklappar än året innan. Vi håller rätt god fart på kundvagnarna under resten av året också. Mellan 1956 och 1995 fördubblades detaljhandelns försäljning, mätt i 1995 års priser. Sedan dess har den stigit kontinuerligt med ytterligare 30 procent, utan hänsyn till börskurser och konjunkturer. Och traditionella kapitalvaror som bilar, husvagnar och sommarstugor har fått sällskap av videoapparater, datorer och annan digital hemelektronik. Vi har större bostäder och mer pengar att röra oss med än någonsin.
Det här är väl känt för många människor i västvärlden. Ändå fortsätter vi att samla på oss prylar och pengar, ändå fortsätter julhandeln att slå rekord, år efter år. Vi vill ha mer, vi vill ha fler, vi vill ha bättre. Trots att vi aldrig haft mer, trots att vi aldrig varit rikare.
Oavsett ståndpunkt går det knappast att förneka konsumtionssamhällets existens. För den som vill bredda sitt perspektiv finns nu en intressant antologi utgiven av det amerikanska psykologförbundet, Psychology and Consumer Culture: The Struggle for a Good Life in a Materalistic World (American Psychological Association, 297 s). Här samsas 27 forskare från hela USA i 14 kapitel som avhandlar
materialism, kapitalism och konsumtion. Redaktörerna Tim Kassers och Allen D Kanners syfte är anspråkslöst: att uppmuntra psykologer till kritisk undersökning av hur konsumtionskulturen påverkar våra liv. Men deras anspråk på psykologin är desto större. Efter att ha tjänat som hjälpgumma åt reklam och marknadsföring under det gångna seklet är det dags för psykologin att ta ställning. Ytterst handlar det om att rädda världen. Bara genom att ändra människors värderingar/medvetande/känsloliv kan vi förändra deras konsumtionsbeteende och därigenom det ekonomiska system som är på god väg att föröda vår jord.
Frågan har undersökts i olika varianter och med olika populationer: unga och gamla, svarta och vita, kvinnor och män, fattiga och rika, indier, australier, européer, kineser och amerikaner. Varje ny studie tycks bara bekräfta resultatet från den första: när man väl nått över ett visst mått av materiell grundtrygghet, så ger ökade materiella tillgångar föga eller intet av välbefinnande och lycka.
Forskningen visar, enligt Kasser, att välmående och livskvalitet ökar när dessa behov är tillgodosedda och minskar när de inte är det. Personer som inte har fått sina grundläggande behov tillfredsställda är mer benägna att tro att välstånd och ägodelar kommer att ge dem
ett bra liv. Och sambandet verkar åt båda hållen. Själva strävan efter materialistiska mål kan göra att människor får svårare att tillfredsställa sina känslomässiga behov, samtidigt som människor med otillfredsställda behov tenderar att fokusera på välstånd, ägande, image och popularitet. Csikszentmihalyi vill komplettera Abraham Maslows behovshierarki med det mänskliga behovet att göra erfarenheter för att hålla medvetandet på en organiserad nivå. Ett sysslolöst medvetande kröker sig in mot sig självt, börjar rannsaka sig självt och ser sina brister. Konsumtion och materiella värderingar är ett lättvindigt försvar mot ett existentiellt och psykologiskt tomrum. När en person inte kan bygga sitt själv på upplevelsen av flow försöker hon därför bygga självet med hjälp av materiella mål och upplevelser, inklusive den tävlingsinriktade strävan efter rikedom och makt, menar Csikszentmihalyi. En materialist är, i denna tappning, en person vars psykiska energi i oproportionerligt hög grad investeras i ting och deras symboliska avledningar rikedom, status och makt baserad på ägande, och vars liv främst består av erfarenheter från dess materiella sida.
Flera av forskarna, inte minst Kasser och Kanner själva, riktar udden mot det kapitalistiska systemet. Vi lever i en kultur som på alla
sätt uppmanar oss att konsumera, som talar om för oss att vi är vad vi har. Men människor har aldrig nöjt sig med det som varit tillräckligt för överlevnad, konstaterar de tre forskarna Sheldon Solomon, Jeffrey L Greenberg och Thomas A Pyszczynski i sitt bidrag. Att samla på hög är tvärtom en konsekvens av grundläggande mänskliga behov, av människans dödsmedvetande och den strävan efter dödsöverskridande som detta genererar. Författarna refererar också till de empiriska bevis som Tim Kasser tyckte sig finna i ett av sina experiment. En grupp försökspersoner manipulerades att reflektera över sin egen död, medan en kontrollgrupp fick lyssna på vacker musik. I det följande testet visade personerna i "dödens grupp" en betydligt starkare benägenhet att roffa åt sig pengar och resurser på andras bekostnad. Själva jämförelsen med andra blev viktigare, att äga mer än andra ger ett relativt högt socialt värde, vilket enligt trion är en andlig valuta lika mycket som en finansiell.
Är vi då offer eller förövare i denna utdragna dödsdans runt guldkalven? Ja, forskarna i antologin tycks luta mest åt att vi är offer. Det finns säkert en genuint mänsklig oförmåga att säga "Nej, tack, jag är mätt", men det är först i modern tid som vi fått redskap att exploatera den oförmågan fullt ut. I botten ligger en annan fråga, som brukar besvaras olika beroende på den svarandes egna läggning: är vi egoister eller altruister? Är det inbördes hjälp som främjar oss bäst eller survival of the fittest? Flera av psykologerna argumenterar för en mjukare marknadsekonomi, en kapitalism med mänskligt ansikte om man så vill, präglad mer av generositet än av girighet. Exakt hur den kapitalism ska se ut som inte drivs av principen om vinstmaximering, det svaret blir psykologerna oss skyldiga.
Det finns också ett märkligt tomrum i resonemangen, en den kritiska psykologins blinda fläck. Det är säkert så att konsumtionssamhället profiterar på människors osäkerhet, på dödsångest och oförmåga till helhetsupplevelser.
Magnus Jacobson
|